menu sluiten
pink curve top
Maak je website AVG-proof Maak je website AVG-proof

BELANGRIJK: Maak je website AVG-proof!.

30-04-2018 5 minuten

Nog een paar weken en dan moet ook jouw website AVG-proof zijn. Lees wat dit voor jou betekent én wat je kan (en moet) doen!.

Martijn Weerheijm Door Martijn Weerheijm

Wat is de AVG?

Waarschijnlijk heb je er al vaak over gehoord: de Algemene verordening gegevensbescherming, kortweg AVG. Vanaf 25 mei vervangt deze Europese regel de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Met de AVG wil de Europese Unie haar inwoners beter beschermen op het gebied van privacy. Ook krijgen organisaties die met persoonsgegevens werken meer verantwoordelijkheid om privacy te waarborgen.

Websites en de AVG

Sla jij gegevens van je klanten of gebruikers op? Bijvoorbeeld adressen van klanten, zodat je een bestelling kan versturen? Dan moet je volgens de AVG vastleggen welke gegevens je opslaat en waarom. Daarnaast is het heel belangrijk dat je je website niet vergeet bij het AVG-proof maken van jouw bedrijf, stichting, vereniging of organisatie.

 Hoe maak ik mijn website AVG-proof?

Privacyverklaring
Een van de sleutelwoorden als het om de AVG gaat, is transparantie. Daarom moet ieder bedrijf een nieuwe privacyverklaring opstellen. Hierin leg je duidelijk uit welke gegevens je bewaart, waarom en voor hoelang. Sommige bedrijven moeten dit aanvullen met extra informatie, bijvoorbeeld wanneer je servers in een ander land staan.


Tip

Je kan dat natuurlijk allemaal zelf gaan uitpluizen en uittikken. Óf je maakt gebruik van de superhandige tool op Veiliginternetten.nl. Aan de hand van jouw antwoorden op een aantal vragen stelt dit programma een basisprivacyverklaring voor je op. Wij zeggen: DOEN!

Vervolgens moet deze privacyverklaring eenvoudig te vinden zijn op je website. We adviseren om deze met een linkje in de footer te plaatsen. (Dat is die balk onderaan, waar meestal ook contactgegevens staan.) Is je website door The MindOffice gemaakt en heb je nog geen rechten om de footer te bewerken? Neem dan contact met ons op en we regelen het voor je!


AVG boete

Oh ja, niet onbelangrijk: je bent verplicht om aan de AVG te voldoen. Doe je dit niet of niet goed en word je gepakt? Dan riskeer je een boete van maximaal twintig miljoen (óf 4% van de wereldwijde jaaromzet, als dat een hoger bedrag zou zijn).


Google Analytics

Als je website is aangesloten bij Google Analytics, moet je een overeenkomst sluiten met Google. Dit is gelukkig heel eenvoudig! Log in bij Google Analytics, ga naar Instellingen > Accountinstellingen > Aanpassing van de gegevensverwerking.


IP-adressen

Ook IP-adressen vallen onder de privacywet. Als je websitebezoekers niet vraagt of je hun IP-adres mag verwerken, ben je verplicht het IP-adres te anonimiseren. Omdat dit iets is wat in de code van je website moet worden aangepast, kan je dit niet zelf doen. Natuurlijk kunnen onze webdevelopers dit wel voor je regelen!


Veilige website

Een ander belangrijk onderdeel van een AVG-proof website is het SSL Certificaat. Je bent als eigenaar van een website of webshop verantwoordelijk voor een optimale beveiliging van persoonsgegevens. Als je formulieren of aanmeldingen (bijvoorbeeld voor een nieuwsbrief) via je site opslaat, is een SSL Certificaat verplicht.

Een SSL Certificaat herken je aan de eerste letters voor de link naar je website. Normaal staat daar http. Met het certificaat staat er https. Het implementeren van een SSL Certificaat kost eenmalig  € 65,- en kunnen onze webdevelopers voor je doen!


Contactformulieren

Neem ook meteen de contactformulieren op je website onder de loep. Heb je echt alle gegevens die je vraagt nodig? Als je bijvoorbeeld een offerteformulier hebt, lijkt het niet relevant om een geboortedatum te vragen. Doe je dit wel, dan moet je beargumenteren waarom je dit vraagt.

Daarnaast kan je bij deze formulieren een selectievakje laten plaatsen, waarin je officieel toestemming vraagt voor het verwerken van de ingevulde gegevens.


Toegang tot het CMS

Als je website door The MindOffice is gemaakt, gebruik je waarschijnlijk ons eigen CMS ‘Iris’. Met een CMS beheer je de content op je website. Om aan de AVG te voldoen, moet je vastleggen welke mensen toegang hebben tot het CMS en waarom.

Het is handig om een (beveiligd) mapje in de Cloud te maken waarin je alle AVG documentatie bewaart. Stel dat jouw organisatie gecontroleerd wordt, kan je snel laten zien hoe de zaakjes geregeld zijn!

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact op en we vertellen je er graag alles over!

  • Martijn Weerheijm
  • 010 - 435 07 50
Contact opnemen
Martijn Weerheijm
Deze blogs
vind je misschien
ook leuk!
digital agency
Full service digital agency
Beweegrapport: Vlaardingen in Beweging
Beweegrapport: Vlaardingen in Beweging (ViB)
waarom een rebranding
Waarom een rebranding? Onze aanpak
Bagbooking-realisatie
The MindOffice creatieve partner van nieuwe merk Bagbooking
inlogscherm iris
De evolutie van het Iris-CMS
ux design
Nieuw UX design voor The Little Green bag
online marketing strategie
Maak in 6 stappen een online marketing strategie
verschillende soorten marketing
Ontdek de verschillende soorten marketing
Time to unlock your brand
Time to unlock your brand
Onduidelijkheid tussen UX en UI de wereld uit helpen
Onduidelijkheid tussen UX en UI de wereld uit helpen
Laravel
Programmeren doe je met Laravel!
Design Sprints
Waarom wordt werkmethode Design Sprints gebruikt?
Contentmarketing
Contentmarketing: pakkende content schrijven
e-mail automation
Klanten binden met e-mail automation
redesign social distancing
Merken met logo redesign om het belang van 'social distancing' te benadrukken
Jouw verhaal in beeld met infographics
SEO fundament: het belang van een solide interne linkstructuur
vlaardingen helpt
Vlaardingen & Corona: initiatieven om ons erdoorheen te helpen
infographic
Je onderneming draaiende houden in de tijden van crisis, wat kan ik doen?
Update: Maatregelen rondom het coronavirus
The MindOffice viert eerste decennium
Groepsfoto stijlmeesters en the mindoffice
Het belang van goede foto’s op jouw website (en enkele tips!)
internetbureau en reclamebureau
Samenwerken met een internet- en reclamebureau
stadsstrand
Stadsstrand op tijd voor de zomer
bedrijfssport
Cupwinner Bedrijventoernooi
customer journey
Kijk eens naar jouw klantenreis
brand
Update: Brand in ons pand, wat nu?
logo header
Waarom veranderen A-merken hun logo?
Martijn backend developer
MindOfficer uitgelicht: Martijn Weerheijm
meetbaar content
Hoe meetbaar is jouw content?
videomarketing
De kracht van videomarketing
belang huisstijl
Het belang van een consistente huisstijl
pinterest
Start nu met Pinterest voor je bedrijf!
logo's met een geheime boodschap
Logo’s met een geheime boodschap
wat is webcare
Wat is webcare? En hoe ga jij met reacties op social media om?
infographic maken
Infographics... Laten we het simpel maken!
Dierenartsenpraktijk Oude-Tonge
Een keigoede online marketingstrategie
Een fantastische start!
Lokaal beter gevonden worden
Lokaal beter gevonden worden in Google
vernieuw je content
Vernieuw je content regelmatig!
metaltop
Metaltop
bundelz
Nationale aandacht voor Bundelz!
de visuele identiteit
De visuele identiteit
reclamemakers
Geen praatjesmakers maar reclamemakers!
pvda
PvdA
clubvers
Club Vers: van concept naar visuele identiteit
hackathon
Dutch Open Hackathon 2015
cruyff foundation cup
Cruyff Foundation Cup
zel
ZEl.nl in de stoel
vlaardingen24
Vlaardingen24 klaar voor de toekomst
zel
ZEL en ELO
Contact
Contact
Neem contact op met The MindOffice

Lees je termen die je niet begrijpt?

Bekijk onze kennisbank
The MindOffice BV
Cincinnati Building
Schiedamsedijk 126
3134 KK Vlaardingen
KvK

78419689

BTW

NL861386541B01

Lees je termen die je niet begrijpt?

Bekijk onze kennisbank

Kom langs bij ons kantoor in Vlaardingen en ontdek de mogelijkheden waarmee je jouw merk op de kaart zet. Neem contact op en plan direct een afspraak.