digital mindset
Contentmarketing: pakkende content schrijven

Iets opzoeken via zoekmachine Google is zo gedaan. Googelen is een bekende term voor als je iets wilt opzoeken via internet. Jouw online vindbaarheid reflecteert terug in je positie op Google. Goede teksten op je website omvatten veel meer dan alleen een grote hoeveelheid woorden over je product of dienst. Sterker nog, teveel tekst nodigt niet uit om verder te lezen en is een drempel om snel contact op te nemen. En dat is juist waar je de lezer op wilt sturen. Contentmarketing zorgt voor een betere structuur, maakt je tekst leesbaar en website vindbaar.

Maak gebruik van een contentkalender
Op je website staan standaard een aantal pagina’s, zoals de homepagina, over pagina, vermelding van producten of diensten en een contactpagina. Maar vergeet ook niet het belang van een goed blog. Met een blog presenteer je jouw kennis en expertise over een bepaald onderwerp. Niet eenmalig, maar consistent en periodiek content plaatsen. Daarvoor is een contentkalender een handige tool. Online zijn vele templates te vinden van een handige contentkalender. Hier plaats je de relevante marketingkanalen, de periode, de vorm van je content en bepaalde thema’s of inhakers. Wij adviseren je minimaal een maand vooruit te werken met het inplannen van content. Je bespaart niet alleen tijd, maar er wordt ook een bepaalde verwachting geschept door consistent content te delen. Je bent goed zichtbaar voor de doelgroep en met een slimme CTA stuur je ze zo door naar de juiste pagina.
Nodig de lezer uit om verder te lezen
Een CTA, call-to-action, vraagt een bezoeker onmiddellijk een bepaalde handeling uit te voeren. Je bepaalt zelf wat deze actie wordt: contact opnemen, brochure downloaden, inschrijven voor een evenement of nieuwsbrief, precies wat wenselijk is voor het volgende contactmoment. Deze CTA plaats je onderaan de pagina. De bezoeker van je website heeft op basis van de tekst al een eerste indruk gekregen en wordt uitgenodigd om meer informatie op te vragen. Daarom is de structuur van je webtekst ook belangrijk. Houd het kort, maar inhoudelijk en stuur op actie. Je start met een goede titel en ondertitel. Wat gaat de bezoeker lezen? Daarna start je met een korte intro die het onderwerp aangeeft. De alinea’s die volgen beginnen altijd met een subkop. H1 is voor de titel en met H2 geef je de subkoppen aan, dit worden ook wel heading tags genoemd. Je vergroot de leesbaarheid van je tekst en voorkomt dat de bezoeker afhaakt.
Zorg dat je op de juiste termen gevonden wordt
Bij contentmarketing komt ook al snel de term SEO naar boven. Dit staat voor Search Engine Optimization. Daar komt Google weer om de hoek kijken. Definieer zoekwoorden of keywords die aansluiten bij je product of dienst. Stel jezelf de vragen: ‘wat is het doel van de pagina?’ ‘Voor wie schrijf ik de pagina?’ En ‘wat wil ik dat de lezer vervolgens doet?’ Als je de belangrijkste zoekwoorden weet, kun je aan de slag. Zorg ook altijd dat de meest relevante en belangrijke tekst bovenaan de pagina staat, zodoende nodig je de lezer uit om verder te scrollen, richting de CTA. Je contentmarketing uitbesteden zorgt voor een professionele aanpak, waarin alle elementen samenkomen. Dat begint al bij het schrijven van de content zelf, bijvoorbeeld aan de hand van een interview. Maar ook het inrichten van de SEO en opstellen van een contentkalender kunnen worden opgepakt.
Contentmarketing uitbesteden
Op basis van je wensen en doelstellingen, wordt een plan van aanpak opgesteld. Door middel van een inventarisatie definiëren we de doelgroep, kanalen en boodschap. Na plaatsing wordt er, indien gewenst, gemonitord en op frequente basis resultaten gedeeld voor optimalisatie.
Jouw contentmarketing uitbesteden? Wij helpen je graag verder!
Deel deze pagina
