menu sluiten
pink curve top
de visuele identiteit de visuele identiteit

De visuele identiteit.

16-05-2016 3 minuten

De visuele identiteit van een bedrijf is als het uiterlijk van een mens; het bepaalt voor een groot deel welke waardeoordelen er gekoppeld worden aan hetgeen men ziet. Maar anders dan een mens draagt een bedrijf vaak jarenlang dezelfde ‘outfit’, die vanzelfsprekend perfect moet passen. Een sterke identiteit straalt daarom het bedrijfs-DNA uit en zorgt tegelijk voor een goede eerste indruk. Het moet in één keer raak zijn en dat kan alleen als de visuele bedrijfsidentiteit met veel zorg is vormgegeven. Gelukkig weet The MindOffice daar alles van!.

Michel van Velzen Door Michel van Velzen

De visuele identiteit van een bedrijf is als het uiterlijk van een mens; het bepaalt voor een groot deel welke waardeoordelen er gekoppeld worden aan hetgeen men ziet. Maar anders dan een mens draagt een bedrijf vaak jarenlang dezelfde ‘outfit’, die vanzelfsprekend perfect moet passen. Een sterke identiteit straalt daarom het bedrijfs-DNA uit en zorgt tegelijk voor een goede eerste indruk. Het moet in één keer raak zijn en dat kan alleen als de visuele bedrijfsidentiteit met veel zorg is vormgegeven. Gelukkig weet The MindOffice daar alles van!

Onder de visuele bedrijfsidentiteit verstaan wij alles wat onder grafische vormgeving valt, zoals een huisstijl, logo, lettertype en symbolen. De waarde van grafische vormgeving wordt vaak onderschat. Men denkt bijvoorbeeld dat de inhoud van een website belangrijker is dan de vormgeving, maar vergeet daarbij dat vooral het ‘uiterlijk’ de eerste indruk bepaalt. Daarnaast onthouden onze hersenen beelden beter dan teksten en roepen deze beelden bepaalde associaties op. Logischerwijs wil een onderneming zoveel mogelijk positieve associaties oproepen; het is immers bekend dat ‘het negatieve’ langer blijft hangen dan ‘het positieve’. Wie investeert in een zorgvuldig ontworpen visuele identiteit kan zodoende (in)direct beïnvloeden waar de onderneming mee geassocieerd wordt. Zie het als kleine aanwijzingen naar het bedrijf en de bedrijfscultuur.

"Een sterke identiteit straalt daarom het bedrijfs-DNA uit en zorgt tegelijk voor een goede eerste indruk."

Een goede bedrijfsnaam wordt sterker in een passend lettertype en is compleet met het juiste logo. Maar ‘passend’ en ‘juiste’ zijn maatwerkbegrippen die vragen om vakmanschap. Daarom bekijkt The MindOffice niet alleen wat een bedrijf doet, maar analyseren wij bijvoorbeeld ook de missie, visie, intenties en bedrijfscultuur. Daarnaast kruipen we in de huid van de oprichter. Wat waren de kernwaardes waar het bedrijf op gebaseerd is? Als alles helder is, hebben wij een goed beeld van de bedrijfs-DNA en kunnen we aan de slag met het vormgeven van een perfecte visuele identiteit. Zo straalt de onderneming uit hoe het van binnen is opgebouwd.

Visitekaartjes zijn nog altijd populair en een handige manier om de bedrijfsidentiteit direct onder de aandacht te brengen, maar de visuele identiteit kan uiteraard in allerlei on- én offline vormen van de bedrijfscommunicatie worden weergeven, zoals op de website, social media, drukwerk of bestickering. Het is dé manier om te onderscheiden van concurrenten en de doelgroep aan te spreken. Vergeet niet: a picture is worth a thousands words!

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact op en we vertellen je er graag alles over!

  • Michel van Velzen
  • 010 435 07 50
Contact opnemen
Michel van Velzen
Deze blogs
vind je misschien
ook leuk!
Bagbooking-realisatie
The MindOffice creatieve partner van nieuwe merk Bagbooking
inlogscherm iris
De evolutie van het Iris-CMS
ux design
Nieuw UX design voor The Little Green bag
online marketing strategie
Maak in 6 stappen een online marketing strategie
verschillende soorten marketing
Ontdek de verschillende soorten marketing
Time to unlock your brand
Time to unlock your brand
Onduidelijkheid tussen UX en UI de wereld uit helpen
Onduidelijkheid tussen UX en UI de wereld uit helpen
Laravel
Programmeren doe je met Laravel!
Design Sprints
Waarom wordt werkmethode Design Sprints gebruikt?
Contentmarketing
Contentmarketing: pakkende content schrijven
e-mail automation
Klanten binden met e-mail automation
redesign social distancing
Merken met logo redesign om het belang van 'social distancing' te benadrukken
Jouw verhaal in beeld met infographics
SEO fundament: het belang van een solide interne linkstructuur
vlaardingen helpt
Vlaardingen & Corona: initiatieven om ons erdoorheen te helpen
infographic
Je onderneming draaiende houden in de tijden van crisis, wat kan ik doen?
Update: Maatregelen rondom het coronavirus
The MindOffice viert eerste decennium
Groepsfoto stijlmeesters en the mindoffice
Het belang van goede foto’s op jouw website (en enkele tips!)
internetbureau en reclamebureau
Samenwerken met een internet- en reclamebureau
stadsstrand
Stadsstrand op tijd voor de zomer
bedrijfssport
Cupwinner Bedrijventoernooi
customer journey
Kijk eens naar jouw klantenreis
brand
Update: Brand in ons pand, wat nu?
logo header
Waarom veranderen A-merken hun logo?
Martijn backend developer
MindOfficer uitgelicht: Martijn Weerheijm
meetbaar content
Hoe meetbaar is jouw content?
videomarketing
De kracht van videomarketing
belang huisstijl
Het belang van een consistente huisstijl
pinterest
Start nu met Pinterest voor je bedrijf!
logo's met een geheime boodschap
Logo’s met een geheime boodschap
wat is webcare
Wat is webcare? En hoe ga jij met reacties op social media om?
infographic maken
Infographics... Laten we het simpel maken!
Dierenartsenpraktijk Oude-Tonge
Een keigoede online marketingstrategie
Maak je website AVG-proof
BELANGRIJK: Maak je website AVG-proof!
Een fantastische start!
Lokaal beter gevonden worden
Lokaal beter gevonden worden in Google
vernieuw je content
Vernieuw je content regelmatig!
metaltop
Metaltop
bundelz
Nationale aandacht voor Bundelz!
reclamemakers
Geen praatjesmakers maar reclamemakers!
pvda
PvdA
clubvers
Club Vers: van concept naar visuele identiteit
hackathon
Dutch Open Hackathon 2015
cruyff foundation cup
Cruyff Foundation Cup
zel
ZEl.nl in de stoel
vlaardingen24
Vlaardingen24 klaar voor de toekomst
zel
ZEL en ELO
Contact
Contact
Neem contact op met The MindOffice

Lees je termen die je niet begrijpt?

Bekijk onze kennisbank
The MindOffice BV
Cincinnati Building
Schiedamsedijk 126
3134 KK Vlaardingen
KvK

78419689

BTW

NL861386541B01

Lees je termen die je niet begrijpt?

Bekijk onze kennisbank

Kom langs bij ons kantoor in Vlaardingen en ontdek de mogelijkheden waarmee je jouw merk op de kaart zet. Neem contact op en plan direct een afspraak.