Foto’s op de website zijn om een aantal redenen erg belangrijk en invloedrijk. Foto’s zeggen meer dan duizend woorden, en wanneer een bezoeker jouw site aanklikt, zijn de afbeeldingen het eerste wat opvalt. In een eerste oogopslag kunnen jouw bezoekers een beeld krijgen van de identiteit en professionaliteit van het bedrijf. Foto’s die in lage kwaliteit zijn geplaatst, kunnen meteen de illusie wekken dat jullie onprofessioneel te werk gaan, en niet gericht zijn op details, wat ertoe kan leiden dat een potentiële klant meteen besluit niet met jullie in zee te gaan.
Daarnaast zijn foto’s belangrijk omdat ze langer blijven hangen dan tekst. Denk zelf maar eens terug aan een artikel dat je bijvoorbeeld in de krant hebt gelezen. De afbeelding die erbij hoorde kun je je waarschijnlijk beter herinneren dan de precieze tekst die erbij stond. Aangezien het beeldmateriaal op jouw website dus beter blijft hangen dan bijbehorende tekst, is het belangrijk dat je zorgt dat deze indruk meteen goed is, zodat klanten een positief beeld hebben, en graag terugkomen op jouw website.
Het is dus wel duidelijk dat kwalitatief goede foto’s een hoop kunnen betekenen, en jou kunnen onderscheiden van andere bedrijven die dezelfde diensten aanbieden. Klanten zullen veel sneller geneigd zijn om een reservering te maken bij een restaurant met een professionele, strakke website met goede bedrijfsfoto’s, dan bij een restaurant waarvan de website en afbeeldingen dateren uit 2007.
We snappen dat het misschien op het eerste gezicht moeilijk kan lijken om foto’s zo doelgericht en efficiënt mogelijk in te zetten, maar daarom geven we je hieronder enkele tips.
Laat de foto’s aansluiten bij het doel van de website
Deze tip lijkt misschien voor de hand liggend, maar toch wordt de plank nog vaak misgeslagen. Het is belangrijk om stil te staan bij welk doel je precies wilt bereiken, en op welke manier afbeeldingen dat doel kunnen ondersteunen. Probeer je als bedrijf een product te verkopen via internet, dan kan het doeltreffend zijn om foto’s toe te voegen die het product in gebruik laten zien. Een stockfoto van een groep mensen die lachend om de eettafel zit zal dan weinig effect hebben. Wil je als bedrijf uitstralen dat jullie benaderbaar, behulpzaam en vriendelijk zijn, en klanten op deze manier een afspraak bij jullie te laten maken, dan zou het goed kunnen werken om professionele team- en portretfoto’s te plaatsen. De potentiële klant kan dan vanachter zijn of haar scherm alvast met jullie kennismaken, waardoor de afstand tussen jullie kleiner wordt, en het beeld gecreëerd wordt dat jullie open staan voor een kennismaking en/of samenwerking.
Gebruik zo weinig mogelijk stockfoto’s
We hadden het net al even over het belang van professionele foto’s. Dit betekent niet meteen dat er een dure fotograaf ingehuurd moet worden, maar dit betekent wel dat de afbeeldingen die bedoeld zijn voor de website in ieder geval met zorg en aandacht worden gemaakt en niet van internet afgeplukt worden. Door te letten op de belichting, compositie en resolutie kun je zelf al heel veel voor elkaar krijgen, om op die manier een foto te maken die er professioneel uit ziet. Stockfoto’s stralen namelijk al snel een bepaalde onechtheid uit, terwijl dat juist niet is wat je wilt bereiken. Het is belangrijk om een bepaalde sfeer op de website te creëren en te laten zien wie jullie zijn als bedrijf. Dat werkt het beste met strakke, professionele foto’s.
Plaats blogs met foto’s
Nog een goede tip is om blogs die verschijnen op de site van jullie bedrijf altijd te begeleiden met foto’s. Het is gebleken dat blogs met foto’s veel meer pageviews opleveren dan blogs zonder. Ook kan het fijn werken om in je blog te werken met bijvoorbeeld tabellen en grafieken, die in één opslag kunnen visualiseren wat er besproken wordt. Dit is handig voor de lezer, zeker wanneer het moeilijke materie betreft.
Denk goed na over de continuïteit
Het is belangrijk om een geheel van jouw website te maken. Foto’s moeten enigszins op elkaar afgestemd zijn en bij elkaar passen, zodat het geheel rustig en strak oogt. Dit creëert een overzicht voor de klant. Het kan bijvoorbeeld goed helpen om te werken met een kleurenschema. Kies twee of drie kleuren uit, die je steeds subtiel terug laat komen in de verschillende afbeeldingen. Zonder te overdrijven, creëer je dan snel al onbewust een geheel. Daarnaast is het handig om foto’s te gebruiken die in harmonie zijn met elkaar, omdat het dan makkelijker wordt om de aandacht te trekken met een afwijkende foto. Jullie zijn binnen het bedrijf bijvoorbeeld een nieuwe samenwerking aangegaan, en willen deze graag uitlichten. Bij dit artikel zou dan een afwijkende foto geplaatst kunnen worden, die gelijk in het oog springt.
Het is dus essentieel om goed na te denken over de foto’s die terechtkomen op de website van jouw bedrijf. Je kunt met afbeeldingen de identiteit van jouw bedrijf goed weergeven, en op die manier duidelijk uitstralen waar jullie voor staan. Professionele foto’s die passen bij jullie bedrijf stralen uit dat jullie garant staan voor kwaliteit en oog hebben voor details. We hopen dat we je met deze tips een beetje op weg hebben kunnen helpen. Voor eventuele vragen of adviezen kun je altijd contact met ons opnemen.
Wil jij met behulp van The MindOffice ook jouw bedrijf op de kaart zetten?