menu sluiten
pink curve top
Groepsfoto stijlmeesters en the mindoffice Groepsfoto stijlmeesters en the mindoffice

Het belang van goede foto’s op jouw website (en enkele tips!).

09-12-2019 6 minuten

We zijn allemaal op de hoogte van het belang van beeldmateriaal in onze samenleving. Niet alleen worden er op Facebook miljoenen foto’s en filmpjes per dag gedeeld, ook bedrijven hebben gemerkt hoe essentieel het is geworden om foto’s efficiënt in te zetten. Foto’s kunnen jouw website maken, en alleen een perfecte combinatie van tekst en beeld kunnen zorgen voor optimalisatie van de conversie. Maar hoe doe je dit? Tips en meer lees je in onderstaande blog..

Door

Foto’s op de website zijn om een aantal redenen erg belangrijk en invloedrijk. Foto’s zeggen meer dan duizend woorden, en wanneer een bezoeker jouw site aanklikt, zijn de afbeeldingen het eerste wat opvalt. In een eerste oogopslag kunnen jouw bezoekers een beeld krijgen van de identiteit en professionaliteit van het bedrijf. Foto’s die in lage kwaliteit zijn geplaatst, kunnen meteen de illusie wekken dat jullie onprofessioneel te werk gaan, en niet gericht zijn op details, wat ertoe kan leiden dat een potentiële klant meteen besluit niet met jullie in zee te gaan.

Daarnaast zijn foto’s belangrijk omdat ze langer blijven hangen dan tekst. Denk zelf maar eens terug aan een artikel dat je bijvoorbeeld in de krant hebt gelezen. De afbeelding die erbij hoorde kun je je waarschijnlijk beter herinneren dan de precieze tekst die erbij stond. Aangezien het beeldmateriaal op jouw website dus beter blijft hangen dan bijbehorende tekst, is het belangrijk dat je zorgt dat deze indruk meteen goed is, zodat klanten een positief beeld hebben, en graag terugkomen op jouw website. 

Het is dus wel duidelijk dat kwalitatief goede foto’s een hoop kunnen betekenen, en jou kunnen onderscheiden van andere bedrijven die dezelfde diensten aanbieden. Klanten zullen veel sneller geneigd zijn om een reservering te maken bij een restaurant met een professionele, strakke website met goede bedrijfsfoto’s, dan bij een restaurant waarvan de website en afbeeldingen dateren uit 2007. 

We snappen dat het misschien op het eerste gezicht moeilijk kan lijken om foto’s zo doelgericht en efficiënt mogelijk in te zetten, maar daarom geven we je hieronder enkele tips. 

Laat de foto’s aansluiten bij het doel van de website

Deze tip lijkt misschien voor de hand liggend, maar toch wordt de plank nog vaak misgeslagen. Het is belangrijk om stil te staan bij welk doel je precies wilt bereiken, en op welke manier afbeeldingen dat doel kunnen ondersteunen. Probeer je als bedrijf een product te verkopen via internet, dan kan het doeltreffend zijn om foto’s toe te voegen die het product in gebruik laten zien. Een stockfoto van een groep mensen die lachend om de eettafel zit zal dan weinig effect hebben. Wil je als bedrijf uitstralen dat jullie benaderbaar, behulpzaam en vriendelijk zijn, en klanten op deze manier een afspraak bij jullie te laten maken, dan zou het goed kunnen werken om professionele team- en portretfoto’s te plaatsen. De potentiële klant kan dan vanachter zijn of haar scherm alvast met jullie kennismaken, waardoor de afstand tussen jullie kleiner wordt, en het beeld gecreëerd wordt dat jullie open staan voor een kennismaking en/of samenwerking. 



Gebruik zo weinig mogelijk stockfoto’s 

We hadden het net al even over het belang van professionele foto’s. Dit betekent niet meteen dat er een dure fotograaf ingehuurd moet worden, maar dit betekent wel dat de afbeeldingen die bedoeld zijn voor de website in ieder geval met zorg en aandacht worden gemaakt en niet van internet afgeplukt worden. Door te letten op de belichting, compositie en resolutie kun je zelf al heel veel voor elkaar krijgen, om op die manier een foto te maken die er professioneel uit ziet. Stockfoto’s stralen namelijk al snel een bepaalde onechtheid uit, terwijl dat juist niet is wat je wilt bereiken. Het is belangrijk om een bepaalde sfeer op de website te creëren en te laten zien wie jullie zijn als bedrijf. Dat werkt het beste met strakke, professionele foto’s. 

Plaats blogs met foto’s

Nog een goede tip is om blogs die verschijnen op de site van jullie bedrijf altijd te begeleiden met foto’s. Het is gebleken dat blogs met foto’s veel meer pageviews opleveren dan blogs zonder. Ook   kan het fijn werken om in je blog te werken met bijvoorbeeld tabellen en grafieken, die in één opslag kunnen visualiseren wat er besproken wordt. Dit is handig voor de lezer, zeker wanneer het moeilijke materie betreft.

Denk goed na over de continuïteit

Het is belangrijk om een geheel van jouw website te maken. Foto’s moeten enigszins op elkaar afgestemd zijn en bij elkaar passen, zodat het geheel rustig en strak oogt. Dit creëert een overzicht voor de klant. Het kan bijvoorbeeld goed helpen om te werken met een kleurenschema. Kies twee of drie kleuren uit, die je steeds subtiel terug laat komen in de verschillende afbeeldingen. Zonder te overdrijven, creëer je dan snel al onbewust een geheel. Daarnaast is het handig om foto’s te gebruiken die in harmonie zijn met elkaar, omdat het dan makkelijker wordt om de aandacht te trekken met een afwijkende foto. Jullie zijn binnen het bedrijf bijvoorbeeld een nieuwe samenwerking aangegaan, en willen deze graag uitlichten. Bij dit artikel zou dan een afwijkende foto geplaatst kunnen worden, die gelijk in het oog springt. 



Het is dus essentieel om goed na te denken over de foto’s die terechtkomen op de website van jouw bedrijf. Je kunt met afbeeldingen de identiteit van jouw bedrijf goed weergeven, en op die manier duidelijk uitstralen waar jullie voor staan. Professionele foto’s die passen bij jullie bedrijf stralen uit dat jullie garant staan voor kwaliteit en oog hebben voor details. We hopen dat we je met deze tips een beetje op weg hebben kunnen helpen. Voor eventuele vragen of adviezen kun je altijd contact met ons opnemen. 

Wil jij met behulp van The MindOffice ook jouw bedrijf op de kaart zetten?

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact op en we vertellen je er graag alles over!

Deze blogs
vind je misschien
ook leuk!
Creatieve mijlpaal: De 3e Editie van de OCW Kalender in vernieuwde branding!
Het belang van een goed ingericht Google-bedrijfsprofiel
jubileum
The MindOffice viert 12,5 jarig jubileum
digital agency
Full service digital agency
Beweegrapport: Vlaardingen in Beweging
Beweegrapport: Vlaardingen in Beweging (ViB)
waarom een rebranding
Waarom een rebranding? Onze aanpak
Bagbooking-realisatie
The MindOffice creatieve partner van nieuwe merk Bagbooking
inlogscherm iris
De evolutie van het Iris-CMS
ux design
Nieuw UX design voor The Little Green bag
online marketing strategie
Maak in 6 stappen een online marketing strategie
verschillende soorten marketing
Ontdek de verschillende soorten marketing
Time to unlock your brand
Time to unlock your brand
Onduidelijkheid tussen UX en UI de wereld uit helpen
Onduidelijkheid tussen UX en UI de wereld uit helpen
Laravel
Programmeren doe je met Laravel!
Design Sprints
Waarom wordt werkmethode Design Sprints gebruikt?
Contentmarketing
Contentmarketing: pakkende content schrijven
e-mail automation
Klanten binden met e-mail automation
redesign social distancing
Merken met logo redesign om het belang van 'social distancing' te benadrukken
Jouw verhaal in beeld met infographics
SEO fundament: het belang van een solide interne linkstructuur
vlaardingen helpt
Vlaardingen & Corona: initiatieven om ons erdoorheen te helpen
infographic
Je onderneming draaiende houden in de tijden van crisis, wat kan ik doen?
Update: Maatregelen rondom het coronavirus
The MindOffice viert eerste decennium
internetbureau en reclamebureau
Samenwerken met een internet- en reclamebureau
stadsstrand
Stadsstrand op tijd voor de zomer
bedrijfssport
Cupwinner Bedrijventoernooi
customer journey
Kijk eens naar jouw klantenreis
brand
Update: Brand in ons pand, wat nu?
logo header
Waarom veranderen A-merken hun logo?
Martijn backend developer
MindOfficer uitgelicht: Martijn Weerheijm
meetbaar content
Hoe meetbaar is jouw content?
videomarketing
De kracht van videomarketing
belang huisstijl
Het belang van een consistente huisstijl
pinterest
Start nu met Pinterest voor je bedrijf!
logo's met een geheime boodschap
Logo’s met een geheime boodschap
wat is webcare
Wat is webcare? En hoe ga jij met reacties op social media om?
infographic maken
Infographics... Laten we het simpel maken!
Dierenartsenpraktijk Oude-Tonge
Een keigoede online marketingstrategie
Een fantastische start!
Lokaal beter gevonden worden
Lokaal beter gevonden worden in Google
vernieuw je content
Vernieuw je content regelmatig!
metaltop
Metaltop
bundelz
Nationale aandacht voor Bundelz!
de visuele identiteit
De visuele identiteit
reclamemakers
Geen praatjesmakers maar reclamemakers!
hackathon
Dutch Open Hackathon 2015
cruyff foundation cup
Cruyff Foundation Cup
Contact
Contact
Neem contact op met The MindOffice

Lees je termen die je niet begrijpt?

Bekijk onze kennisbank
The MindOffice BV
Cincinnati Building
Schiedamsedijk 126
3134 KK Vlaardingen
KvK

78419689

BTW

NL861386541B01

Lees je termen die je niet begrijpt?

Bekijk onze kennisbank

Kom langs bij ons kantoor in Vlaardingen en ontdek de mogelijkheden waarmee je jouw merk op de kaart zet. Neem contact op en plan direct een afspraak.