Ken je dat gevoel? Dat je content op je website en social media kanalen plaatst maar dat je niet weet of je er jouw doelen mee bereikt? Wellicht plaats je dan content zonder duidelijk doel. Natuurlijk wil je zoveel mogelijk mensen bereiken, maar wat is realistisch? Met deze blog willen wij jou inzicht geven in het bepalen van realistische doelstellingen.
.Wat jou wellicht verder helpt is het gebruik maken van key performance indicators (KPI’s). Een KPI is eigenlijk het vaststellen van een meetbaar doel waar je naartoe werkt. Neem bijvoorbeeld de doelstelling dat je minimaal 20 bezoekers per dag op je website wil. Dit is een meetbaar doel (via ons content management systeem is dit makkelijk te meten). Als deze doelstelling is behaald, kun je je KPI weer bijwerken en richten op bijvoorbeeld 25 bezoekers per dag op je website. Maar hoe doe je dat op social media?
Facebook is een kanaal waarop je goed je gehele bedrijf kunt laten zien. Voorbeelden van KPI’s op Facebook zijn de ‘likes’ van jouw bedrijfspagina en het bereik dat jouw berichten krijgt. Of het aantal reacties verhogen op jouw content. Het meten van jouw KPI’s kan gemakkelijk met de tool die Facebook daarvoor heeft ontwikkeld. Via de statistieken kun je bijvoorbeeld gemakkelijk zien hoeveel mensen je bericht bereikt heeft.
Instagram is weer een ander kanaal dan Facebook, dit kanaal wordt ook anders gebruikt dan Facebook. Plaats dus niet dezelfde content op Instagram als die je op Facebook plaatst. Ga meer voor een persoonlijke look van jouw bedrijf. Je hebt standaard KPI's op Instagram zoals het aantal volgers en gemiddeld aantal likes op een bericht. Voorbeelden van instagram-specifieke KPI’s zijn het aantal het aantal views op je story of juist de kliks die je genereert via dit kanaal. Deze KPI’s zijn makkelijk te meten via de statistieken van Instagram.
Er zijn nog veel meer kanalen waar je KPI’s kan inzetten. De kern van deze blog is dat je realistisch moet beginnen met het stellen van doelen en vanuit dit punt kunt verder werken. Rome is niet op één dag gebouwd, deze analogie geldt ook voor jouw online kanalen.
Wij kunnen je helpen met het stellen van KPI’s. Je kunt vrijblijvend met ons contact opnemen, onze communicatieprofessionals helpen je graag verder!
Neem contact op en we vertellen je er graag alles over!
Lees je termen die je niet begrijpt?
Bekijk onze kennisbankLees je termen die je niet begrijpt?
Bekijk onze kennisbankKom langs bij ons kantoor in Vlaardingen en ontdek de mogelijkheden waarmee je jouw merk op de kaart zet. Neem contact op en plan direct een afspraak.