menu sluiten
pink curve top
infographic maken infographic maken

Infographics... Laten we het simpel maken!.

13-08-2018 5 minuten

Menig bedrijf stuit op hetzelfde probleem: hoe kan ik ingewikkelde materie en informatie overbrengen op mijn klanten? Dit kan met infographics maken! Een infographic is precies zoals het woord al zegt: een grafisch middel waarmee je informatie kunt delen..

Cheyenne Ouwersloot Door Cheyenne Ouwersloot

Om precies te zijn is het een grafische weergave van informatie, in de vorm van grafieken, diagrammen en illustraties. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van allerlei middelen, zoals fotografie, tekeningen, kleurcoderingen, tekst en natuurlijk een combinatie van dit allemaal. Welke illustraties en kleuren je in jouw infographic wilt verwerken, is deels afhankelijk van welke doelgroep je hebt.

Waarvoor gebruik je een infographic?
Een infographic kan je maken om informatie over te brengen. Maar wat is het nut van een infographic? Een infographic is eigenlijk de ideale manier om maximale impact te maken op je lezers, met een beperkt oppervlakte. Je kan processen, werkwijzen en complexe materie op een speelse manier visualiseren.

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Een infographic heeft vaak gelijk je aandacht, het heeft een hoge attentiewaarde. Zeg nou zelf, als je een magazine leest, springt een mooi vormgegeven en kleurrijke infographic er veel meer uit dan een saaie lap tekst. Bij TheMindOffice kunnen we voor elk bedrijf of organisatie de leukste infographics maken. Jij vertelt aan ons welke informatie je wilt delen en welke visie je hierbij hebt, en wij kunnen die op een leuke en informatieve manier vormgeven tot een sprekende plaat.

Een infographic kan je vervolgens zowel on- als offline inzetten, wat het een veelzijdige marketingtool maakt. Online is een infographic een mooie toevoeging voor je website of social media, offline zou je het bijvoorbeeld in een magazine kunnen plaatsen of groot laten afdrukken voor tijdens een beurs of markt.

Hoe ziet een goede infographic eruit?
Maar een infographic maak je natuurlijk niet zomaar. Het is een grote valkuil om allerlei illustraties en tekst op een groot blad te zetten en het dan een infographic te noemen. Het is belangrijk dat er veel aandacht wordt besteed aan het ontwerpproces; met name de vorm en de inhoud.

Doel van een infographic
Voordat we aan de slag gaan me je infographic, moet je goed het doel weten van de plaat. Wil je mensen informeren over een nieuw product, overtuigen van jouw werkwijze of misschien aanzetten tot het kopen van jouw dienst? Het is belangrijk om dit te weten, want dit blijft tijdens het hele maakproces de achterliggende gedachte.

Doelgroep van een infographic
Behalve het doel is ook de doelgroep belangrijk. Wie gaat jouw infographic lezen, wat willen deze mensen weten? Hiermee moet je ook rekening houden met het feit of jouw doelgroep al bekend is met infographics of niet, of ze al gewend zijn om het te lezen. Een doelgroep kan heel breed of heel specifiek zijn, hier moet rekening mee worden gehouden met het opbouwen van de infographic.

Inhoud van een infographic
Natuurlijk moet er ook inhoud komen: wat wil je vertellen? Maar ook, wat wil je niet vertellen? Omdat een infographic een beknopte manier is van informatie overbrengen, moet je er altijd voor kiezen om informatie achterwege te laten. Bij inhoud denk je dus na over welke tekst je wilt gaan gebruiken. Leg je bijvoorbeeld een onderzoek uit door middel van tekst of gebruik je toch liever grafieken en diagrammen om het meer beeld te geven? Natuurlijk kunnen we je bij TheMindOffice hierbij helpen als je zelf niet zo goed weet wat het beste is.

Vormgeving van een infographic
Dan komt nog het leukste gedeelte, de vormgeving. Hierbij bepaal je het uiterlijk van de infographic. Welke kleuren kies je, welke illustraties, wil je grote letters, kleine letters, gebruik je pijltjes en lijnen, wil je een strak verhaal of meer een speelse plaat? Veel bedrijven kiezen er bijvoorbeeld voor om hun huisstijl aan te houden.

Eindeloze mogelijkheden
Zoals je nu waarschijnlijk al wel snapt, zijn de mogelijkheden van infographics eindeloos. Afhankelijk van wat je wil vertellen, kan er een unieke en leuke plaat worden gemaakt, waar wij je uiteraard bij kunnen helpen.

Hieronder een mooi voorbeeld van een infographic welke wij hebben ontworpen voor onze klant MTS Euro Products in Maassluis. 

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact op en we vertellen je er graag alles over!

  • Cheyenne Ouwersloot
  • 010 - 435 07 50
Contact opnemen
Cheyenne Ouwersloot
Deze blogs
vind je misschien
ook leuk!
Beweegrapport: Vlaardingen in Beweging
Beweegrapport: Vlaardingen in Beweging (ViB)
waarom een rebranding
Waarom een rebranding? Onze aanpak.
Bagbooking-realisatie
The MindOffice creatieve partner van nieuwe merk Bagbooking
inlogscherm iris
De evolutie van het Iris-CMS
ux design
Nieuw UX design voor The Little Green bag
online marketing strategie
Maak in 6 stappen een online marketing strategie
verschillende soorten marketing
Ontdek de verschillende soorten marketing
Time to unlock your brand
Time to unlock your brand
Onduidelijkheid tussen UX en UI de wereld uit helpen
Onduidelijkheid tussen UX en UI de wereld uit helpen
Laravel
Programmeren doe je met Laravel!
Design Sprints
Waarom wordt werkmethode Design Sprints gebruikt?
Contentmarketing
Contentmarketing: pakkende content schrijven
e-mail automation
Klanten binden met e-mail automation
redesign social distancing
Merken met logo redesign om het belang van 'social distancing' te benadrukken
Jouw verhaal in beeld met infographics
SEO fundament: het belang van een solide interne linkstructuur
vlaardingen helpt
Vlaardingen & Corona: initiatieven om ons erdoorheen te helpen
infographic
Je onderneming draaiende houden in de tijden van crisis, wat kan ik doen?
Update: Maatregelen rondom het coronavirus
The MindOffice viert eerste decennium
Groepsfoto stijlmeesters en the mindoffice
Het belang van goede foto’s op jouw website (en enkele tips!)
internetbureau en reclamebureau
Samenwerken met een internet- en reclamebureau
stadsstrand
Stadsstrand op tijd voor de zomer
bedrijfssport
Cupwinner Bedrijventoernooi
customer journey
Kijk eens naar jouw klantenreis
brand
Update: Brand in ons pand, wat nu?
logo header
Waarom veranderen A-merken hun logo?
Martijn backend developer
MindOfficer uitgelicht: Martijn Weerheijm
meetbaar content
Hoe meetbaar is jouw content?
videomarketing
De kracht van videomarketing
belang huisstijl
Het belang van een consistente huisstijl
pinterest
Start nu met Pinterest voor je bedrijf!
logo's met een geheime boodschap
Logo’s met een geheime boodschap
wat is webcare
Wat is webcare? En hoe ga jij met reacties op social media om?
Dierenartsenpraktijk Oude-Tonge
Een keigoede online marketingstrategie
Maak je website AVG-proof
BELANGRIJK: Maak je website AVG-proof!
Een fantastische start!
Lokaal beter gevonden worden
Lokaal beter gevonden worden in Google
vernieuw je content
Vernieuw je content regelmatig!
metaltop
Metaltop
bundelz
Nationale aandacht voor Bundelz!
de visuele identiteit
De visuele identiteit
reclamemakers
Geen praatjesmakers maar reclamemakers!
pvda
PvdA
clubvers
Club Vers: van concept naar visuele identiteit
hackathon
Dutch Open Hackathon 2015
cruyff foundation cup
Cruyff Foundation Cup
zel
ZEl.nl in de stoel
vlaardingen24
Vlaardingen24 klaar voor de toekomst
zel
ZEL en ELO
Contact
Contact
Neem contact op met The MindOffice

Lees je termen die je niet begrijpt?

Bekijk onze kennisbank
The MindOffice BV
Cincinnati Building
Schiedamsedijk 126
3134 KK Vlaardingen
KvK

78419689

BTW

NL861386541B01

Lees je termen die je niet begrijpt?

Bekijk onze kennisbank

Kom langs bij ons kantoor in Vlaardingen en ontdek de mogelijkheden waarmee je jouw merk op de kaart zet. Neem contact op en plan direct een afspraak.