Creative company,
digital mindset
menu sluiten
The MindOffice

Jan Ligthart

Bij de rebranding van Integraal Kindcentrum Jan Ligthart stond één vraag centraal: hoe geven we een vertrouwde plek een moderne, herkenbare en kindvriendelijke uitstraling? Het resultaat is een visuele identiteit die zowel speels als professioneel aanvoelt – perfect passend bij een eigentijds kindcentrum.
Jan Ligthart

De kracht van kleur en vorm

De nieuwe huisstijl maakt gebruik van een levendig kleurenpalet met diepe paars- en roodtinten, gecombineerd met accenten in oranje, geel en wit. Deze kleuren zorgen voor warmte, vriendelijkheid en energie eigenschappen die perfect aansluiten bij een omgeving waar kinderen groeien, ontdekken en leren.

De herkenbare blokjes in de vleugels van de uil komen terug in het logo en vormen zo een sterk visueel ankerpunt. Ze geven het ontwerp dynamiek en versterken de identiteit van de school op speelse wijze

Een logo met betekenis

Het nieuwe logo behoudt de herkenbare uil, maar in een strakkere, meer gestileerde vorm. Het gekozen lettertype (‘Advantage Demi’) oogt modern en toegankelijk, met een subtiel speels accent in de letter “a”, die refereert aan het oog van de uil.

De combinatie van het strakke typografische ontwerp en het speelse beeldmerk zorgt voor een sterk geheel dat professioneel oogt zonder afstandelijk te zijn.

Een gids die ouders écht verder helpt

Voor IKC Jan Ligthart ontwikkelden we een frisse en toegankelijke informatie­gids voor nieuwe schoolkinderen als onderdeel van de geüpdatete rebranding van het Integraal Kindcentrum.

Deze gids is ontworpen met een helder doel: ouders en verzorgers op een warme, duidelijke en visueel aantrekkelijke manier meenemen in alles wat zij moeten weten als hun kind bijna vier wordt en start op school. De overgang naar de basisschool is voor veel gezinnen een grote stap. Met deze gids krijgt elk gezin een handzaam boekje boordevol praktische informatie, uitleg over de werkwijze van het IKC én een inkijk in de pedagogische visie

Naast de informatiegids ontwikkelden we ook een reeks e-mailhandtekeningen in de nieuwe huisstijl. Zo sluit ook de digitale communicatie van het team aan bij de visuele identiteit van IKC Jan Ligthart. Door kleurgebruik, typografie en iconen slim te combineren, is elke handtekening herkenbaar, overzichtelijk en professioneel met ruimte voor persoonlijkheid. Een kleine uiting, met grote impact in dagelijks contact met ouders.

Waarom deze rebranding werkt

Herkenbaarheid en identiteit versterkt:
  • Kindvriendelijkheid combineert met een moderne uitstraling;
  • Symboliek en kleurgebruik op een doordachte manier inzet;
  • En emotionele betrokkenheid oproept door de introductie van mascotte Wijzert.
Kinderen voelen zich aangesproken, ouders krijgen vertrouwen, en medewerkers herkennen zich in de frisse en betekenisvolle uitstraling van hun kindcentrum.
Zien wat wij kunnen betekenen
voor jouw merk?
We gaan graag met je in gesprek
We gaan graag met je in gesprek