Creative company,
digital mindset
menu sluiten
14-06-2020

Klanten binden met e-mail automation

Klanten binden met e-mail automation

Tegenwoordig zijn er vele manieren om je klanten te bereiken. Marketing en social media kanalen worden netjes ingericht en gemonitord. E-mail is nog altijd een belangrijke conversietool die niet in het rijtje mag ontbreken. Door te starten met e-mail automation kun je het e-mailproces volledig automatiseren. We praten dan over het automatisch versturen van e-mails met gerichte content op basis van verzamelde gegevens en data.

Klanten binden met e-mail automation

Tegenwoordig zijn er vele manieren om je klanten te bereiken. Marketing en social media kanalen worden netjes ingericht en gemonitord. E-mail is nog altijd een belangrijke conversietool die niet in het rijtje mag ontbreken. Door te starten met e-mail automation kun je het e-mailproces volledig automatiseren. We praten dan over het automatisch versturen van e-mails met gerichte content op basis van verzamelde gegevens en data.

Waarom kiezen voor e-mail automation?

Voor bedrijven kost het inrichten en toepassen van marketing veel tijd en aandacht. De diversiteit in kanalen en platforms vraagt om expertise en kennis. Het automatiseren van bedrijfs- en marketingprocessen is niet nieuw, maar door de snelheid van technologie en innovaties is er een ruim aanbod ontstaan. E-mail automation is een manier om contact met klanten te onderhouden en potentiële klanten te interesseren. Waar moet je als bedrijf beginnen op het gebied van e-mail automation?

Eerst is het belangrijk om te weten wat het precies kan betekenen voor je bedrijf. Je kunt persoonlijke e-mails opmaken die je in één keer instelt en automatisch verstuurt naar de gewenste doelgroep. Je neemt de lezer mee op een reis, de zogenaamde customer journey, en kan gericht sturen op aankopen. Je kunt dus stellen dan e-mail automation leidt tot het genereren van klantgegevens en een verhoging van de omzet.

Voordelen e-mail automation

Bedrijven die e-mail automation inzetten, kunnen op een eenvoudige manier persoonlijke content naar (potentiële) klanten versturen. De resultaten zijn meteen inzichtelijk. Zo kun je eenvoudig terugzien wie de e-mail heeft geopend, doorgeklikt heeft op bepaalde buttons en cta’s en terechtkomt op je website. Maar e-mail automation heeft nog meer te bieden. We zetten een aantal voordelen op rij voor je:

  • Versterkt de klantrelatie en stimuleert aankopen
  • Gepersonaliseerde content op basis van data
  • Klantgegevens altijd up-to-date
  • Ondersteunt het marketingteam en levert tijd op
  • Ideaal voor het inrichten van e-mailcampagnes

E-mail automation toont jouw unieke USP’s. Met een scherpe prijs of snelle levertijd ben je tegenwoordig niet meer onderscheidend. Nu kun je ervoor zorgen dat iedere klant de juiste content ontvangt die precies aansluit op de wensen en het profiel van deze klant.

Campagneflow met e-mail automation

Wanneer je gaat werken met e-mail automation, is het goed om in termen van campagnes te denken. Je bepaalt wanneer, wie welke mail ontvangt. Zie het als een schematische weergave van de e-mails die je gaat versturen. Een flow is een chronologische opvolging van de content in de e-mails. Op deze manier behoud je interactie met de gewenste doelgroep. Met relevante content kun je een potentiële klant gericht sturen richting een aankoop.

Door periodieke e-mails te versturen, wordt de klant steeds opnieuw herinnerd aan het bedrijf en de producten of diensten. In de e-mails kun je verwijzen naar een bepaalde actie of kortingscode, reviews, video’s of productlancering. Omdat je het klikgedrag inzichtelijk hebt en kunt meten, weet je precies wat wel en niet werkt voor de doelgroep. Daar kun je vervolgens je content weer op aanpassen. Al met al is e-mail automation een eenvoudige en efficiënte manier om je bedrijf te presenteren, klanten te binden en klantrelaties te onderhouden.

Klaar om e-mail automation in te zetten voor jouw bedrijf?