Creative company,
digital mindset
menu sluiten
16-10-2018

Logo’s met een geheime boodschap

Het is een cliché: de eerste indruk is goud waard. Voor bedrijven begint dat meestal bij het logo. Spreekt het logo niet aan, dan is dat een gemiste kans. Het (laten) ontwerpen van een logo gaat dan ook niet over één nacht ijs. Een manier om een logo te laten opvallen is het verwerken van een geheime boodschap. In dit artikel bespreken en analyseren we 10 logo’s met een geheime boodschap. Misschien ontdek je onverwachte dingen in logo’s die je al vaak voorbij hebt zien komen. Of doe je inspiratie op voor een nieuw logo...
Logo’s met een geheime boodschap

1. Le Tour de France



In dit logo van de Tour de France is een wielrenner verstopt. Deze wielrenner bevindt zich op een fiets. Als je de fiets ziet, dan zie je de wielrenner ook direct. Een tip? Zijn voorwiel is geel. Dit is dezelfde kleur als de trui van de leider tijdens dit evenement. Dus eigenlijk zitten er zelfs twee geheime boodschappen in het logo van het Franse wielerevenement.

2. Unilever


Om een Nederlands tintje aan het artikel te geven: het logo van Nederlandse multinational Unilever. Unilever streeft naar een duurzaam leven en het logo is daar een visuele uitdrukking van. Het is duidelijk dat de grote blauwe ‘U’ staat voor Unilever. Zoom je wat dieper in op de grote blauwe ‘U’ dan zie je daarin het productenaanbod terugkomen.

3. Airbnb


Airbnb heeft de afgelopen jaren flink aan de weg getimmerd. Voor veel mensen is het logo van Airbnb dan ook geen onbekende meer. Het is niet alleen de letter ‘A’, die vrijwel iedereen ziet en begrijpt, het beeld namelijk ook nog drie andere pictogrammen uit. Deze pictogrammen staan symbool voor de kernwaarden: locatie, mensen en liefde. Deze had je waarschijnlijk nog niet ontdekt. 

4. Toblerone


De chocolade van Toblerone ken je waarschijnlijk wel. Maar heb je ook wel eens stilgestaan bij de verborgen beer in het logo? Waarschijnlijk niet, omdat je te druk was om de heerlijke chocolade op te eten. En wat heeft Bern er mee te maken? Bern is de stad waar het allemaal begon voor Toblerone.

5. FedEx


FedEx heeft misschien wel het meest bekende logo met een geheime betekenis. Het is een typografisch logo dat simpel en herkenbaar is. Als je goed kijkt zie je een pijl tussen de letters ‘E’ en ‘X’. Het symboliseert snelheid, vooruitgang en precisie. Hieraan kun je zien dat het bedrijf erg op de toekomst is gericht.

6. Wikipedia


Wikipedia is de informatiebron die vrijwel iedereen kent en/of weleens heeft gebruikt. Zelfs als je het niet gebruikt, dan komt je het vaak tegen in de zoekresultaten van Google. Het logo staat symbool voor de onafgemaakte puzzel van de kennisbron. Kennis is oneindig en dus zal Wikipedia deze puzzel nooit (kunnen) afmaken.

7. Picasa


Picasa bestaat niet meer, maar dat is geen reden om niet terug te blikken op het creatieve logo dat zij hadden. Het kleurrijke logo van Picasa leek op het eerste gezicht op de sluiter van een fotocamera. Maar dit is niet wat het moest voorstellen, want het moest juist een huis voorstellen. De betekenis erachter: Picasa is het thuis voor al je foto's. Casa betekent in het Spaans huis en pic staat voor foto.

8. Amazon


Een van de grootste webshops ter wereld: Amazon. Ze verkopen er alles, van A tot Z. Dit is ook wat de pijl aangeeft. Daarnaast stelt de pijl ook een glimlach voor, want dat is waar Amazon het allemaal voor doet: een tevreden klant. Heeft wel iets weg van het logo van luchtvaarmaatschappij TUI.

9. Adidas


Adidas heeft twee logo’s: het klassieke bladvormige logo en het modernere logo met drie schuine strepen. Laatst genoemde wordt meer gebruikt voor de ‘performance’-lijn. De drie strepen op het moderne logo beelden een berg uit, die verwijst naar de uitdagingen die nog komen en de prestaties die behaald kunnen worden in de toekomst. Iedere sporter begint onderaan de berg en bereikt met Adidas de top.


10. Gillette


Gillette is een zeer bekend merk van scheermessen. Het logo van Gillette is een wederom een typografisch logo. Maar er zit ook een geheime boodschap in verstopt. Verstopt inderdaad, want deze boodschap is moeilijk te achterhalen. Om de indruk te wekken dat de mensjes goed scherp zijn, hebben zij bij het ontwerp van het logo het eerste i- en g'tje afgesneden. Met deze hints zie je het waarschijnlijk wel.

Wil je een logo laten ontwerpen? Dan helpen wij je graag verder.


Auteur:
Jeroen van der Zwet