digital mindset
23-04-2025
3 min
Chenoa Koolmees
Nieuwe richtlijnen: wat verandert er voor jouw site?

Het wordt steeds belangrijker om je website of webshop veilig én toegankelijk te maken. Niet alleen voor de gebruikerservaring, maar straks ook om te voldoen aan de wet. Vanaf 28 juni 2025 worden de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) namelijk de norm voor álle websites en webshops die producten of diensten aanbieden binnen de EU.
Uit recent onderzoek blijkt dat maar liefst 71% van de Nederlandse webshops momenteel niet voldoet aan deze richtlijnen.
Uit recent onderzoek blijkt dat maar liefst 71% van de Nederlandse webshops momenteel niet voldoet aan deze richtlijnen.

Wat zijn de WCAG-richtlijnen?
De WCAG zijn internationale richtlijnen die ervoor zorgen dat websites beter toegankelijk zijn voor iedereen. Ook voor mensen met een beperking. De richtlijnen zijn opgebouwd rond vier belangrijke principes:- Waarneembaarheid – Informatie moet zichtbaar of hoorbaar zijn voor iedereen. Denk hierbij aan de tekstgrootte, het lettertype en het contrast.
- Bedienbaarheid – De site moet gemakkelijk te gebruiken zijn met een muis of andere hulpmiddelen, zoals een toetsenbord of schermlezer.
- Begrijpelijkheid – De content moet helder, leesbaar en voorspelbaar zijn. Zodat de gewenste informatie gemakkelijk is te vinden.
- Robuustheid – De site moet compatibel zijn met verschillende browsers en apparaten
Waarom dit belangrijk is
Toegankelijkheid gaat verder dan wetgeving. Het zorgt ervoor dat jouw website bereikbaar is voor een breder publiek. Inclusief mensen met visuele, auditieve of motorische beperkingen. Daarmee vergroot je je bereik én verbeter je de gebruikerservaring.Met de juiste aanpak is WCAG-compliance goed haalbaar. Denk aan duidelijke teksten, goed kleurcontrast, toetsenbordnavigatie en alternatieve teksten bij afbeeldingen.