menu sluiten
pink curve top

SEO fundament: het belang van een solide interne linkstructuur.

05-04-2020 11 minuten

Bij een kwalitatief hoogwaardige SEO strategie en structuur komt nogal wat kijken. Naast zaken omtrent de kwaliteit van de inhoud, is ook de interne linkstructuur essentieel om tot de beste resultaten te komen. Wij zoomen in dit artikel in op dit onderwerp en behandelen hoe je het beste een interne linkstructuur kan opbouwen en eventuele fouten kan voorkomen. Door dit op de correcte manier uit te voeren wordt er een win-win situatie gecreëerd voor zowel jouw website die beter vindbaar wordt (omdat Google een duidelijke linkstructuur op waarde schat), als ook voor jou doelgroep met betrekking tot een betere gebruikerservaring op jouw website.

.

Door

Het verschil tussen interne- en externe links

Met interne links worden de links bedoeld die intern verschillende pagina’s aan elkaar linken die onderdeel zijn van dezelfde website. Soms worden deze links verward met externe links. Externe links, zijn echter links die niet naar pagina’s binnen een en dezelfde website linken, maar die van de ene website naar de andere website linken. Bijvoorbeeld, indien je een gezondheid webshop runt, en jouw website ontvangt een link (wat je kunt zien als een aanbeveling) van een derde partij zoals bijv. een Voedingscentrum, dan noemen we dit een externe link (een zeer sterke verwijzing overigens).

Interne links helpen de gebruiker het juiste pad te volgen

Elke website heeft haar eigen doel en de interne linkstructuur dient hier dan ook een ondersteunende rol in te spelen. Het is belangrijk dat jouw doelgroep de correcte weg bewandelt binnen jouw website, om op die manier de correcte informatie te vinden of bij een gezocht product uit te komen. Interne links helpen hierbij om dit overzichtelijk te houden en de zogenaamde ‘klantreis’ voor de gebruiker zo makkelijk mogelijk te houden. Je website wordt hierdoor ook direct een stuk gebruiksvriendelijker.

Interne links hebben een niet te onderschatten invloed op de Google rangschikking

Uiteraard dragen interne links ook bij aan de uiteindelijke vindbaarheid van jouw website en specifiek pagina’s binnen Google. Interne links spelen dan ook een niet te onderschatten onderdeel in de Google rangschikking. Een SEO strategie is dan ook weinig waard wanneer hier de interne links niet in zijn meegenomen.

Negatieve invloed van foutieve links

Het is belangrijk om je interne links continue te checken op hun waarde. Het is namelijk zo dat foutieve links of misleidende links nogal schadelijk kunnen zijn. Met misleidende links worden links bedoeld die niet een helder beeld schetsen van wat er verwacht kan worden of eventuele beloftes niet waar maken. De anchortekst, zeg maar de woorden die onderlijnd zijn en blauwe lettertype kleur kennen doorgaans, dient te beschrijven wat de bezoeker zal gaan aantreffen op de pagina waar naar verwezen wordt. De ideale anchortekst van een link is dus beschrijvend van aard, het moet de lading accuraat dekken. Bijvoorbeeld voor een gezondheid webwinkel die een blogartikel geschreven heeft over het belang van Vitamine D, zou bijv. intern kunnen linken naar de verkoop categoriepagina met vitamine D supplementen, met de anchortekst ‘ons vitamine D supplementen aanbod’. Vermijd vage of generieke anchorteksten zoals ‘klik hier’.

Ook kan een overtal aan klikken ervoor zorgen dat gebruikers afhaken en hun heil elders op het web zullen zoeken. Verplaats je dan ook in de gebruiker en doe tests met het aantal klikken die je moet ondernemen om ergens uit te komen.

Teveel links hebben een averechts effect

Het is belangrijk dat je een goede balans vindt tussen de kwaliteit en de kwantiteit op het gebied van interne links. Een overtal aan interne links kan namelijk nadelige gevolgen hebben en de zoekmachine in verwarring brengen. Door te veel interne links worden bepaalde pagina’s niet door Google gevonden, omdat Google op een bepaald moment ophoudt met doorzoeken. Uiteraard is het voor de gebruiker ook niet eenvoudig om op de goede plek terecht te komen en het zal Google bij te veel interne links ook niet lukken om de juiste prioriteiten te stellen op het gebied van meest waardevolle content op verschillende sub pagina’s.

Breng de structuur van jouw website letterlijk in kaart

Om ervoor te zorgen dat je een gedegen linkstructuur hebt, is het soms een goed idee om terug te gaan naar de basis van jouw website en deze schematisch uit te tekenen. Wanneer je begint aan deze conceptuele weergave van jouw website, begin je in het midden met jouw homepage. Deze start of index pagina heeft vaak het hoogste aantal interne links. Dit betekent echter niet dat dit ook de pagina is, waar de meeste gebruikers op terecht zullen komen. Veel mensen landen namelijk eerder op een specifieke pagina over bijvoorbeeld een productpagina of een blogartikel. Vanaf sub pagina’s is de kans wel aanwezig dat gebruikers bij de homepage terecht komen. Het is natuurlijk essentieel dat de homepage een goede SEO rangschikking heeft en deze goed in elkaar steekt. Deze dient dan ook beschouwd te worden als het anker van jouw website.

Het leggen van de eerste interne links tussen homepage en sub pagina’s

Wanneer je jouw homepage in je overzicht hebt verwerkt, is het zaak om te kijken naar de diverse sub pagina’s. Wanneer je dit doet, is het een goed idee om deze op categorie bij elkaar te zetten in jouw conceptuele weergave. Geef deze categorieën dan ook een specifieke naam, waarna je ze verbindt met de homepage in het midden. Deze categorie zijn de eerste interne links die vanaf de homepage naar de sub pagina’s gaan. Wanneer je merkt dat je te veel pagina’s in je categorieën hebt dan kun je er altijd voor kiezen om verder te differentiëren en subcategorieën aan te maken die je vanaf de pagina naar de sub categorie pagina met een interne link verbindt. De pagina’s die niet als landingspagina worden gebruikt, zoals de pagina met een specifiek product er op, wordt voorzien van twee links. Een van de links linkt naar de homepage en de ander naar de sub pagina waarop de categorie behandeld wordt. Hiermee kan de gebruiker altijd van een specifiek product makkelijk een stap terug naar bijvoorbeeld de pagina van de productgroep (lees: categorie).

Opnieuw de linkstructuur opzetten en het voorkomen van automatische links

Wanneer je klaar bent met de schematische weergave van jouw website en alle onderliggende pagina’s en categorieën, is het zaak om de bestaande interne links te verwijderen. Dit klinkt rigoureus, maar het is beter om eerst alles te verwijderen en het dan opnieuw op te zetten op de manier, zoals je dit in jouw overzicht hebt aangegeven. Wanneer je deze taak uitvoert, is het belangrijk om goed te checken welke links nog actief zijn. Het komt namelijk voor dat verschillende CMS automatisch links plaatsen. Over het algemeen is het dan ook raadzaam om alleen handmatig links toe te voegen. Plug-ins of andere functies die automatisch links maken kun je beter vermijden. Door regelmatig een audit uit te voeren via programma’s als het kosteloze Screaming Frog kun je hier een oogje op houden.

Maak categoriepagina’s aan die ook als landingspagina kunnen fungeren

Door categoriepagina’s aan te maken, kun je een situatie creëren, waarbij sub pagina’s van jouw website (lees: categorie pagina’s) ook als landing pagina’s kunnen dienen. Wanneer je focust op kwaliteitscontent op deze categoriepagina’s en content duplicatie tussen de verschillende categoriepagina’s voorkomt, blijven deze pagina’s ook op zichzelf makkelijker vindbaar en kun je hier ook externe links heen leiden. Grote retail bedrijven als Wehkamp en Zalando zijn voorbeelden die deze structuur volgen.

Zorg dat je interne links waarde hebben voor alle pagina’s wanneer je gaat cross linken

Zoals eerder aangegeven moet de klantreis van de bezoeker logisch en efficiënt zijn. Het is dan ook belangrijk om je te richten op de juiste balans van het aantal links tussen de verschillende pagina’s van jouw website. Het plaatsen van deze links tussen de pagina’s wordt ook wel cross linken genoemd. Er zijn sommige links die altijd zullen blijven, omdat deze waarde hebben voor beide pagina’s, maar er zijn ook links die je voor een specifieke periode wilt gebruiken, om extra aandacht op specifieke pagina’s te richten. Een pagina voor Black Friday of Cyber Monday is hier een voorbeeld van. De (cross)-link structuur voor deze pagina is enkel nodig en waardevol voor een specifieke periode in het jaar.

Op een blog of media site kun je vaak meer interne links kwijt dan in een webshop

Er wordt de laatste jaren steeds meer gebruik gemaakt van blogs, omdat deze in onze huidige influencer cultuur een grote invloed hebben op de gebruiker. Naast blogs zijn ook mediawebsites erg populair, omdat deze van origine een goede autoriteitswaardering genieten. Het is dan ook geen wonder dat deze type websites het meeste organische verkeer ontvangen. De interne linkstructuur voor dit soort pagina’s is in vergelijking met webshops dan ook een stuk minder streng. In een blogpost kun je vaak meer interne links kwijt, waardoor je gebruikers meer pagina’s op jouw website kunt laten bezoeken. Wanneer je de interne links opzet op deze pagina’s is het dan ook belangrijk dat je naast het beoordelen van de waarde van de link, ook checkt of de tekst nog prettig en gemakkelijk leest en niet veranderd in een grote hyperlink. Dit laatste kan door de lezer als erg storend worden ervaren en heeft een averechts effect.

Onderschat de waarde van interne links niet en blijf deze altijd checken en aanpassen

Wanneer je alle bovengenoemde tips en stappen in ogenschouw neemt dan kun je ervan op aan dat jouw linkstructuur goed in elkaar steekt. Dit betekent echter niet dat je nu rustig achterover kan leunen. Er vinden continue veranderingen plaats in jouw industrie of in SEO-land in het algemeen. Het is dan ook raadzaam om frequente audits of zogeheten gebruiker tests uit te voeren, om ervoor te zorgen dat de ervaring van de gebruiker nog steeds van een kwalitatief hoog niveau is. Wanneer je content vernieuwd, is het raadzaam om ook de interne linkstructuur van en naar de pagina nogmaals te controleren.

Dit gastartikel is geschreven door Romano Groenewoud, werkzaam als SEO specialist onder de alias ‘SEO Geek’.

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact op en we vertellen je er graag alles over!

Deze blogs
vind je misschien
ook leuk!
Creatieve mijlpaal: De 3e Editie van de OCW Kalender in vernieuwde branding!
Het belang van een goed ingericht Google-bedrijfsprofiel
jubileum
The MindOffice viert 12,5 jarig jubileum
digital agency
Full service digital agency
Beweegrapport: Vlaardingen in Beweging
Beweegrapport: Vlaardingen in Beweging (ViB)
waarom een rebranding
Waarom een rebranding? Onze aanpak
Bagbooking-realisatie
The MindOffice creatieve partner van nieuwe merk Bagbooking
inlogscherm iris
De evolutie van het Iris-CMS
ux design
Nieuw UX design voor The Little Green bag
online marketing strategie
Maak in 6 stappen een online marketing strategie
verschillende soorten marketing
Ontdek de verschillende soorten marketing
Time to unlock your brand
Time to unlock your brand
Onduidelijkheid tussen UX en UI de wereld uit helpen
Onduidelijkheid tussen UX en UI de wereld uit helpen
Laravel
Programmeren doe je met Laravel!
Design Sprints
Waarom wordt werkmethode Design Sprints gebruikt?
Contentmarketing
Contentmarketing: pakkende content schrijven
e-mail automation
Klanten binden met e-mail automation
redesign social distancing
Merken met logo redesign om het belang van 'social distancing' te benadrukken
Jouw verhaal in beeld met infographics
vlaardingen helpt
Vlaardingen & Corona: initiatieven om ons erdoorheen te helpen
infographic
Je onderneming draaiende houden in de tijden van crisis, wat kan ik doen?
Update: Maatregelen rondom het coronavirus
The MindOffice viert eerste decennium
Groepsfoto stijlmeesters en the mindoffice
Het belang van goede foto’s op jouw website (en enkele tips!)
internetbureau en reclamebureau
Samenwerken met een internet- en reclamebureau
stadsstrand
Stadsstrand op tijd voor de zomer
bedrijfssport
Cupwinner Bedrijventoernooi
customer journey
Kijk eens naar jouw klantenreis
brand
Update: Brand in ons pand, wat nu?
logo header
Waarom veranderen A-merken hun logo?
Martijn backend developer
MindOfficer uitgelicht: Martijn Weerheijm
meetbaar content
Hoe meetbaar is jouw content?
videomarketing
De kracht van videomarketing
belang huisstijl
Het belang van een consistente huisstijl
pinterest
Start nu met Pinterest voor je bedrijf!
logo's met een geheime boodschap
Logo’s met een geheime boodschap
wat is webcare
Wat is webcare? En hoe ga jij met reacties op social media om?
infographic maken
Infographics... Laten we het simpel maken!
Dierenartsenpraktijk Oude-Tonge
Een keigoede online marketingstrategie
Een fantastische start!
Lokaal beter gevonden worden
Lokaal beter gevonden worden in Google
vernieuw je content
Vernieuw je content regelmatig!
metaltop
Metaltop
bundelz
Nationale aandacht voor Bundelz!
de visuele identiteit
De visuele identiteit
reclamemakers
Geen praatjesmakers maar reclamemakers!
hackathon
Dutch Open Hackathon 2015
cruyff foundation cup
Cruyff Foundation Cup
Contact
Contact
Neem contact op met The MindOffice

Lees je termen die je niet begrijpt?

Bekijk onze kennisbank
The MindOffice BV
Cincinnati Building
Schiedamsedijk 126
3134 KK Vlaardingen
KvK

78419689

BTW

NL861386541B01

Lees je termen die je niet begrijpt?

Bekijk onze kennisbank

Kom langs bij ons kantoor in Vlaardingen en ontdek de mogelijkheden waarmee je jouw merk op de kaart zet. Neem contact op en plan direct een afspraak.