Vaktermen, hartstikke leuk voor de mensen die er gebruik van maken, maar het wordt soms onnodig moeilijk om iets te begrijpen. Daarom hebben wij hieronder een index samengesteld om erachter te komen wat wij nou precies bedoelen als we het bijvoorbeeld hebben over een “EPS-bestand”.
Vaktermen, hartstikke leuk voor de mensen die er gebruik van maken, maar het wordt soms onnodig moeilijk om iets te begrijpen. Daarom hebben wij hieronder een index samengesteld om erachter te komen wat wij nou precies bedoelen als we het bijvoorbeeld hebben over een “EPS-bestand”.
Een A/B test is een vorm van splittesten waarin 2 varianten van bijvoorbeeld een pagina of advertentie tegen elkaar getest worden om daarmee de conversie ratio te verhogen. De twee varianten (A en B) worden afwisselend getoond aan de bezoekers. 50% van de bezoekers ziet variant A en de andere 50% ziet variant B. In beide gevallen wordt de conversie ratio gemeten en zo kunt u precies aflezen welke variant beter werkt. Een gouden regel die geldt bij deze test is dat u maximaal één verandering per test doorvoert.
Als iemand iets origineels heeft gemaakt, is het natuurlijk niet de bedoeling dat iemand anders daar zomaar mee aan de haal kan gaan. Daarom is het auteursrecht in het leven geroepen. Auteursrecht wordt met een Engels term ook wel 'copyright' genoemd. Het auteursrecht biedt iedereen die werken creëert auteursrechtelijke bescherming. Dit betekent dat de maker van zo'n werk, ook wel auteur genoemd, als enige mag beslissen over de exploitatie van de werken die hij heeft gecreëerd. Daarnaast worden deze werken beschermd tegen misbruik door anderen. Het auteursrecht is daardoor een constante stimulans voor mensen om creatief te blijven.
B2B-marketing staat voor business-to-business marketing. Dit is dus marketing voor een onderneming waarbij de opdrachtgevers ook bedrijven zijn. Naast B2B-marketing bestaat ook B2C-marketing: business-to-consumer. Dit is de marketing van een bedrijf dat producten of diensten aan consumenten levert.
Een bewerkingsproces, gebruikt bij het produceren van meestal foto-materiaal's, dat de inhoud, de feitelijke informatie of de boodschap van een beeld kan veranderen. De term "Photoshoppen" als werkwoord is een iets toegankelijker uitleg, als voorbeeld van een vorm van beeldmanipulatie.
Het drukwerk dat zich, bijvoorbeeld in een brochure of boek, binnen het omslag bevindt. Meestal is het papier van het binnenwerk lichter (“dunner”) dan van het omslag. Zoniet, dan is er sprake van een “selfcovered” brochure. Bij boeken spreken we bij de zijkant van het binnenwerk over de snede.
Het bouncepercentage wordt ook wel het weigeringspercentage genoemd en geeft het percentage van de bezoeken aan die niet meer dan 1 pagina van de site bekeken hebben. Het bouncepercentage is het aantal bezoekers in procenten dat je website bezoekt, maar niet verder klikt op uw website en weer terug gaat naar de vorige website bijv. Google of de website afsluit. Het bouncepercentage kunt u aflezen in Google Analytics.
Het geheel van activiteiten dat gericht is op het (op een positieve manier) beïnvloeden van de positionering van een merk. Het doel is daarbij dus het bouwen aan het merk, dat zowel van een bedrijf als van een product kan zijn. Het doel van branding is dus niet om de doelgroep direct aan te zetten tot actie.
Een call to action, ook wel een CTA genoemd, is een oproep aan de bezoeker van uw website om een gewenste actie te verrichten op de desbetreffende pagina. Voorbeelden hiervan zijn offerte aanvragen, brochure aanvragen, een afspraak maken of contact opnemen. Een goede en duidelijke call to action zorgt voor een betere effectiviteit van de website.
Een CMS (content management systeem) is de software die het mogelijk maakt om websites te bouwen en beheren. Het systeem zit achter de website en zorgt ervoor dat u gemakkelijk aanpassingen op de website kunt doen. Onze website maakt bijvoorbeeld gebruik van onze eigen CMS Iris. Andere bekende CMS’en zijn Wordpress, Lightspeed en Joomla.
Een customer journey, letterlijk vertaald als ‘klantreis’, is een model dat wordt gebruikt om alle contactmomenten tussen het bedrijf en de klant weer te geven. Bedrijven gebruiken dit om het traject te kunnen ervaren vanuit het oogpunt van de klant, en hierdoor goed te kunnen inspelen op bepaalde momenten en eventuele mankementen uit het proces te kunnen halen.
Doorklikpercentage (of CTR) wordt ook wel de klikfrequentie genoemd. CTR betekent het aantal mensen dat doorklikt naar de website vanuit bijvoorbeeld een advertentie. Dit wordt uitgedrukt als een percentage. Dit geeft de verhouding weer van het aantal mensen dat uw advertentie ziet, en het aantal mensen dat daadwerkelijk doorklikt naar de website.
E-mailmarketing omvat alle vormen van marketing via e-mail. De bekendste vorm van e-mailmarketing is het versturen van nieuwsbrieven. Wanneer (potentiële) klanten de mogelijkheid wordt geboden om via e-mail op de hoogte gehouden te worden van relevante ontwikkelingen en aanbiedingen kan e-mailmarketing een waardevol communicatie- en promotiemiddel zijn.
EPS staat voor ‘Encapsulated PostScript’. Het is een grafisch bestand in de computer taal PostScript. Dit kan zowel 2D vector graphics, bitmap afbeeldingen en tekst bevatten. Het wordt voornamelijk gebruikt door professionals in de grafische design industrie. Een EPS is géén afbeelding, maar een document. Een EPS bestand wordt ook wel ‘vector bestand’ genoemd.
JPEG (Joint Photographic Experts Group) is een fotobestand compressie standaard. Het geeft een bitmap-georienteerde afbeelding. De compressie gebruikt de zwakte van het oog én het vermogen van de hersenen om ontbrekend beeld zelf in te vullen, om een afbeelding ‘lichter’ te maken (in de zin van bestandsformaatverkleining). De bestandsextensie is '.jpg'.
Grafische beschrijving van wat in de volksmond "hoofdletters" wordt genoemd. Deze benaming is ontstaan in de tijd dat loden letters werden gebruikt om teksten te zetten. De losse loden letters werden in de bovenste lade(n) of kast opgeborgen.
Uiteraard zaten de zogenaamde "kleine letters" in de onderste laden(n) of kast; dit zijn dan ook de onderkast-letters.
Men spreekt van overdrukken, indien beeld over ander beeld heen wordt gedrukt. Dit wordt vaak toegepast, als er sprake is van een lichte achtergrond met daarin een donker beeld (zoals bijvoorbeeld een tekst). Doordat offset-inkten transparant zijn, is het vaak geen probleem om de lichte drukkleur OVER de donkere kleur heen te drukken. Het kan ook worden toegepast, om een donkere kleur een speciale kleurzweem mee te geven: als over een zwart vlak, een rode en een blauwe balk wordt gedrukt, zal het zwarte vlak ter plaatse van die kleuren licht getint worden.
Om twee verschillende kleuren exact (zonder storende kieren) naast elkaar te kunnen drukken, wordt vaak het beeld iets groter gemaakt. Dit slechts tienden van millimeters. Hierdoor valt aansluitend drukbeeld eerder iets over elkaar heen dan dat ze nét niet passen (sluiten) met een kiertje tot gevolg.
Algemene verzamelnaam voor een genaaid of garenloos gebrocheerd boek met een ‘slap’ omslag.
De naam "paperback" komt uit het Engels en is ontstaan doordat dat de gelijmde boekrug in een papieren omslag is gelijmd.
In de Nederlandser taal is deze term voor het eerst in de betekenis van ‘gebrocheerd boek’ aangetroffen in 1956.
PDF is de afkorting van "Portable Document Format".
Dit is een gestandaardiseerd bestandsformaat voor universele uitwisseling van elektronische documenten en formulieren.
De standaard is door Adobe ontwikkeld en in 1993 ontstaan. Het wordt inmiddels breed toegepast, zowel voor distributie naar de consument (bijvoorbeeld boeken, magazines, handleidingen) als in kantoor-omgevingen (document-uitwisseling) als in de grafische branche. Indien op technisch correcte wijze geproduceerd is PDF hét medium om printer, digitale drukpersen, plaatbelichters etc. aan te sturen.
Vlak, plat of ongevouwen. Men spreekt over plano levering, indien een gevouwen product door de producent ONgevouwen dient te worden geleverd. Bij het opgeven van drukwerkspecificaties voor bijvoorbeeld een offerte, spreekt men van het "plano formaat" om aan te geven wat van bijvoorbeeld een folder het ONgevouwen formaat is.
Pantone Matching System. Een universeel kleuren systeem voor drukinkten, dat in de gehele Grafimedia branche wordt toegepast. Kleuren worden allen met een PMS-nummer aangeduid. Om iedereen exact dezelfde kleur te laten beoordelen, worden zogenaamde PMS-waaiers geproduceerd, waarin alle PMS-kleuren zijn afgedrukt in hun eigen waarde. Tegenhanger is bijvoorbeeld de RAL-kleur voor de verf-/ bouwindustrie.
Een rolbanner is een eenvoudig systeem om een grote display met een eigen logo of ontwerp te gebruiken voor een beurs, presentatie, de inrichting van een winkelvloer of de entree van een kantoor. In feite zijn het rechtopstaande spandoeken.
Met behulp van een stansmes, een van te voren bedachte vorm in één keer snijden/ uitdrukken uit papier. Een voorbeeld is een offertemap: de vorm hiervan wordt aangebracht in een stansplank met messen. Door deze plank tegen het bedrukte papier te persen, wordt in één handeling de vorm van de map uit het papier gestansd.
Men spreekt van uitsparen, indien beeld (zoals een lijn of tekst) in de achtergrondbedrukking wordt uitgespaard. Hierdoor zal het achtergrondbeeld niet over het uitgespaarde beeld heen gedrukt worden. Dient te worden gebruikt indien er bijvoorbeeld sprake van een zeer donkere achtergrond is, met bijvoorbeeld een koptekst in een lichte kleur. Indien de koptekst niet wordt uitgespaard in het achtergrondbeeld, zal deze lichte kleur niet zichtbaar zijn.
We nodigen je van harte uit in ons kantoor om daarover te sparren. Neem contact met ons op voor een afspraak!
Lees je termen die je niet begrijpt?
Bekijk onze kennisbankLees je termen die je niet begrijpt?
Bekijk onze kennisbankKom langs bij ons kantoor in Vlaardingen en ontdek de mogelijkheden waarmee je jouw merk op de kaart zet. Neem contact op en plan direct een afspraak.