digital mindset
19-07-2021
Ontdek de verschillende soorten marketing
Online marketing is eigenlijk een verzamelnaam van verschillende soorten marketing die online plaatsvinden. Met online marketing activiteiten verspreid je een boodschap via je online kanalen/social media kanalen over jouw dienst, merk of product
Binnen de online marketing zijn er veel verschillende specialismen. Hieronder zie een paar verschillende aspecten van online marketing en verderop in de blog lichten wij nog online marketing middelen verder uit.
Hoe verbeter je jouw SEO? Dit doe je onder andere door het creëren van interessante en voldoende content en door gebruik te maken van de juiste zoekwoorden die voor jou relevant zijn/van toepassing zijn. Maar dat is niet het enige. Je kan je SEO ook verbeteren door technische aspecten, ofwel technische SEO.
Tegenwoordig kan je op veel verschillende media vormen adverteren. Dit kan onder andere op LinkedIn, Instagram, Facebook, Pinterest, Twitter en op Snapchat. Wij raden aan om alleen te adverteren op de media vormen waar jouw doelgroep zich bevindt.
zoals je waarschijnlijk al weet zijn deze verschillende soorten marketing niet alleen om op te adverteren. Op de social media platforms kan je ook organisch posten (niet betaald).
Organisch posten is ook onderdeel van je marketing strategie. Dit onderdeel kan je beste zien als onderdeel van de content marketingstrategie, waarmee je de kwaliteit en
het nut van jouw product, diensten of merk benadrukt.
Via blogs kan je jouw expertise delen en hoe meer waarde je aan je klant aanbiedt, hoe beter je jouw merk en product of dienst positioneert als een betrouwbare bron. Dit kan ervoor zorgen dat klanten sneller je dienst of product aannemen.
Je kan je e-maillijst uitbreiden door blogs en whitepapers aan te biede in ruil voor iemand mailadres. Zo kan je deze mensen bereiken met je producten en diensten in de hoop dat ze klant worden.
"Marketing is simply sharing your message so it can find, and attract, the right people."
- E-mailmarketing
- Social media marketing
- Google advertenties (SEA)
- Virtuele evenementen en webinars
- A/B-testen en website-optimalisatie
- Videomarketing
- Contentmarketing
- Data analyse
- Marketing automation
- Klantrelatiebeheer (CRM)
- Social media advertenties
- Conversie optimalisatie
- Affiliate marketing
- Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Zoekmachine marketing (SEO)
Misschien heb je de term SEO wel eens voorbij horen komen, maar wat houdt SEO precies in? SEO staat voor Search Engine Optimization en het bepaald onder andere de positie in Google. SEO is een manier om je website hoog te laten scoren in Google en dit is natuurlijk wat iedereen wil. Want hoe hoger in Google, hoe meer je de kans hebt dat mensen op je website klikken.Hoe verbeter je jouw SEO? Dit doe je onder andere door het creëren van interessante en voldoende content en door gebruik te maken van de juiste zoekwoorden die voor jou relevant zijn/van toepassing zijn. Maar dat is niet het enige. Je kan je SEO ook verbeteren door technische aspecten, ofwel technische SEO.
Online adverteren (SEA)
Ook adverteren valt onder één van de marketingvormen van zoekmachine marketing. Online adverteren wordt ook wel SEA genoemd. SEA is het adverteren in zoekmachines wat ook wel Google Ads of Google Advertising wordt genoemd. De advertenties ben je vast onbewust al wel eens tegengekomen. Als je iets intypt bij Google is de kans groot dat je eerst advertenties ziet. Het staat er altijd bij wanneer het een advertentie is. De adverteerder heeft zelf bepaald met welke zoekwoorden zijn advertenties worden getoond.Social media advertising
Zodra je social media opent kan je eigenlijk niet meer om de gesponsorde berichten heen. De gesponsorde berichten vliegen je om de oren. Op social media adverteren iséén van de soorten marketing om te doen. Deze advertenties kan je helemaal nauwkeurig instellen en volledig richten op jouw doelgroep. Zo bereik je de mensen die je wil bereiken met je advertenties.Tegenwoordig kan je op veel verschillende media vormen adverteren. Dit kan onder andere op LinkedIn, Instagram, Facebook, Pinterest, Twitter en op Snapchat. Wij raden aan om alleen te adverteren op de media vormen waar jouw doelgroep zich bevindt.
Social media marketing
Hiervoor noemde we al een aantal mediavormen om op te adverteren, maarzoals je waarschijnlijk al weet zijn deze verschillende soorten marketing niet alleen om op te adverteren. Op de social media platforms kan je ook organisch posten (niet betaald).
Organisch posten is ook onderdeel van je marketing strategie. Dit onderdeel kan je beste zien als onderdeel van de content marketingstrategie, waarmee je de kwaliteit en
het nut van jouw product, diensten of merk benadrukt.
Bloggen
Wat niet in je marketingstrategie mag ontbreken is bloggen. Bloggen is onderdeel van contentmarketing en van zoekmachinemarketing. Door middel van bloggen kan je antwoord geven op de vragen die mensen online googlen omtrent je product of dienst.Via blogs kan je jouw expertise delen en hoe meer waarde je aan je klant aanbiedt, hoe beter je jouw merk en product of dienst positioneert als een betrouwbare bron. Dit kan ervoor zorgen dat klanten sneller je dienst of product aannemen.
E-mail marketing
Eén van de vormen van online marketing is e-mail marketing. De naam zegt het al, marketing via de mail. E-mail kan gebruikt worden om nieuwsbrieven te sturen en op maat gemaakt producten of diensten te verzenden die specifiek gericht zijn op de behoeften van jouw klant. Ook kan je de klant op de hoogte houden van aankomende evenementen en speciale aanbieden.Je kan je e-maillijst uitbreiden door blogs en whitepapers aan te biede in ruil voor iemand mailadres. Zo kan je deze mensen bereiken met je producten en diensten in de hoop dat ze klant worden.