menu sluiten
pink curve top
verschillende soorten marketing verschillende soorten marketing

Ontdek de verschillende soorten marketing.

19-07-2021 5 minuten

Online marketing is eigenlijk een verzamelnaam van verschillende soorten marketing die online plaatsvinden. Met online marketing activiteiten verspreid je een boodschap via je online kanalen/social media kanalen over jouw dienst, merk of product.

Tamara Baauw Door Tamara Baauw

Binnen de online marketing zijn er veel verschillende specialismen. Hieronder zie een paar verschillende aspecten van online marketing en verderop in de blog lichten wij nog online marketing middelen verder uit.

  • E-mailmarketing
  • Social media marketing
  • Google advertenties (SEA)
  • Virtuele evenementen en webinars
  • A/B-testen en website-optimalisatie
  • Videomarketing
  • Contentmarketing
  • Data analyse
  • Marketing automation
  • Klantrelatiebeheer (CRM)
  • Social media advertenties 
  • Conversie optimalisatie
  • Affiliate marketing 
  • Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Zoekmachine marketing (SEO)

Zoekmachine marketing (SEO)Misschien heb je de term SEO wel eens voorbij horen komen, maar wat houdt SEO precies in? SEO staat voor Search Engine Optimization en het bepaald onder andere de positie in Google. SEO is een manier om je website hoog te laten scoren in Google en dit is natuurlijk wat iedereen wil. Want hoe hoger in Google, hoe meer je de kans hebt dat mensen op je website klikken.

Hoe verbeter je jouw SEO? Dit doe je onder andere door het creëren van interessante en voldoende content en door gebruik te maken van de juiste zoekwoorden die voor jou relevant zijn/van toepassing zijn. Maar dat is niet het enige. Je kan je SEO ook verbeteren door technische aspecten, ofwel technische SEO.

Online adverteren (SEA)

Ook adverteren valt onder één van de marketingvormen van zoekmachine marketing. Online adverteren wordt ook wel SEA genoemd. SEA is het adverteren in zoekmachines wat ook wel Google Ads of Google Advertising wordt genoemd. De advertenties ben je vast onbewust al wel eens tegengekomen. Als je iets intypt bij Google is de kans groot dat je eerst advertenties ziet. Het staat er altijd bij wanneer het een advertentie is. De adverteerder heeft zelf bepaald met welke zoekwoorden zijn advertenties worden getoond. 

Social media advertising

Zodra je social media opent kan je eigenlijk niet meer om de gesponsorde berichten heen. De gesponsorde berichten vliegen je om de oren. Op social media adverteren iséén van de soorten marketing om te doen. Deze advertenties kan je helemaal nauwkeurig instellen en volledig richten op jouw doelgroep. Zo bereik je de mensen die je wil bereiken met je advertenties.

Tegenwoordig kan je op veel verschillende media vormen adverteren. Dit kan onder andere op LinkedIn, Instagram, Facebook, Pinterest, Twitter en op Snapchat. Wij raden aan om alleen te adverteren op de media vormen waar jouw doelgroep zich bevindt.

Social media marketing

social media marketingHiervoor noemde we al een aantal mediavormen om op te adverteren, maar
zoals je waarschijnlijk al weet zijn deze verschillende soorten marketing niet alleen om op te adverteren. Op de social media platforms kan je ook organisch posten (niet betaald). 

Organisch posten is ook onderdeel van je marketing strategie. Dit onderdeel kan je beste zien als onderdeel van de content marketingstrategie, waarmee je de kwaliteit en
het nut van jouw product, diensten of merk benadrukt.
 

Bloggen

Wat niet in je marketingstrategie mag ontbreken is bloggen. Bloggen is onderdeel van contentmarketing en van zoekmachinemarketing. Door middel van bloggen kan je antwoord geven op de vragen die mensen online googlen omtrent je product of dienst. 

Via blogs kan je jouw expertise delen en hoe meer waarde je aan je klant aanbiedt, hoe beter je jouw merk en product of dienst positioneert als een betrouwbare bron. Dit kan ervoor zorgen dat klanten sneller je dienst of product aannemen. 

E-mail marketing

Eén van de vormen van online marketing is e-mail marketing. De naam zegt het al, marketing via de mail. E-mail kan gebruikt worden om nieuwsbrieven te sturen en op maat gemaakt producten of diensten te verzenden die specifiek gericht zijn op de behoeften van jouw klant. Ook kan je de klant op de hoogte houden van aankomende evenementen en speciale aanbieden. 

Je kan je e-maillijst uitbreiden door blogs en whitepapers aan te biede in ruil voor iemand mailadres. Zo kan je deze mensen bereiken met je producten en diensten in de hoop dat ze klant worden.

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact op en we vertellen je er graag alles over!

  • Tamara Baauw
  • 010 - 435 07 50
Contact opnemen
Tamara Baauw
Deze blogs
vind je misschien
ook leuk!
Bagbooking-realisatie
The MindOffice creatieve partner van nieuwe merk Bagbooking
inlogscherm iris
De evolutie van het Iris-CMS
ux design
Nieuw UX design voor The Little Green bag
online marketing strategie
Maak in 6 stappen een online marketing strategie
Time to unlock your brand
Time to unlock your brand
Onduidelijkheid tussen UX en UI de wereld uit helpen
Onduidelijkheid tussen UX en UI de wereld uit helpen
Laravel
Programmeren doe je met Laravel!
Design Sprints
Waarom wordt werkmethode Design Sprints gebruikt?
Contentmarketing
Contentmarketing: pakkende content schrijven
e-mail automation
Klanten binden met e-mail automation
redesign social distancing
Merken met logo redesign om het belang van 'social distancing' te benadrukken
Jouw verhaal in beeld met infographics
SEO fundament: het belang van een solide interne linkstructuur
vlaardingen helpt
Vlaardingen & Corona: initiatieven om ons erdoorheen te helpen
infographic
Je onderneming draaiende houden in de tijden van crisis, wat kan ik doen?
Update: Maatregelen rondom het coronavirus
The MindOffice viert eerste decennium
Groepsfoto stijlmeesters en the mindoffice
Het belang van goede foto’s op jouw website (en enkele tips!)
internetbureau en reclamebureau
Samenwerken met een internet- en reclamebureau
stadsstrand
Stadsstrand op tijd voor de zomer
bedrijfssport
Cupwinner Bedrijventoernooi
customer journey
Kijk eens naar jouw klantenreis
brand
Update: Brand in ons pand, wat nu?
logo header
Waarom veranderen A-merken hun logo?
Martijn backend developer
MindOfficer uitgelicht: Martijn Weerheijm
meetbaar content
Hoe meetbaar is jouw content?
videomarketing
De kracht van videomarketing
belang huisstijl
Het belang van een consistente huisstijl
pinterest
Start nu met Pinterest voor je bedrijf!
logo's met een geheime boodschap
Logo’s met een geheime boodschap
wat is webcare
Wat is webcare? En hoe ga jij met reacties op social media om?
infographic maken
Infographics... Laten we het simpel maken!
Dierenartsenpraktijk Oude-Tonge
Een keigoede online marketingstrategie
Maak je website AVG-proof
BELANGRIJK: Maak je website AVG-proof!
Een fantastische start!
Lokaal beter gevonden worden
Lokaal beter gevonden worden in Google
vernieuw je content
Vernieuw je content regelmatig!
metaltop
Metaltop
bundelz
Nationale aandacht voor Bundelz!
de visuele identiteit
De visuele identiteit
reclamemakers
Geen praatjesmakers maar reclamemakers!
pvda
PvdA
clubvers
Club Vers: van concept naar visuele identiteit
hackathon
Dutch Open Hackathon 2015
cruyff foundation cup
Cruyff Foundation Cup
zel
ZEl.nl in de stoel
vlaardingen24
Vlaardingen24 klaar voor de toekomst
zel
ZEL en ELO
Contact
Contact
Neem contact op met The MindOffice

Lees je termen die je niet begrijpt?

Bekijk onze kennisbank
The MindOffice BV
Cincinnati Building
Schiedamsedijk 126
3134 KK Vlaardingen
KvK

78419689

BTW

NL861386541B01

Lees je termen die je niet begrijpt?

Bekijk onze kennisbank

Kom langs bij ons kantoor in Vlaardingen en ontdek de mogelijkheden waarmee je jouw merk op de kaart zet. Neem contact op en plan direct een afspraak.