menu sluiten
pink curve top
Lokaal beter gevonden worden Lokaal beter gevonden worden

Lokaal beter gevonden worden in Google.

21-03-2018 6 minuten

Steeds meer potentiële klanten zoeken, met name op hun smartphones, naar bedrijven of instellingen in de buurt. Lokale zoekmachine-optimalisatie (SEO) wordt steeds belangrijker en kan ook jouw bedrijf helpen om online meer succes te behalen! Daarom geeft online marketeer Frank de Hek 5 lokale SEO-tips voor ondernemers!.

Michel van Velzen Door Michel van Velzen

Na het lezen van deze blog weet jij:

  • Waarom lokale SEO belangrijk is.
  • Wat de voordelen zijn van lokale SEO.
  • Welke 5 acties je nú kunt ondernemen om beter gevonden te worden.

Waarom is lokale SEO belangrijk is voor jouw bedrijf?

Uit onderzoek van BrightLocal blijkt dat 57% van alle respondenten meer dan 6 keer per jaar naar lokale bedrijven zoekt. En 15% van alle respondenten zoekt bijna elke dag naar bedrijven of winkels in de buurt. Deze hoeveelheid zoekopdrachten vertegenwoordigt natuurlijk een enorme waarde, waar jij als ondernemer ook van kunt profiteren.

De voordelen van lokale SEO

1. Minder concurrentie

Het concurrentieniveau is bij lokale SEO veel lager dan bij normale SEO. Omdat je alleen concurreert met andere lokale instellingen, heb je meer kans om bovenaan in Google te komen. Je kunt je voorstellen dat scoren op het zoekwoord “loodgieter” véél lastiger is dan scoren op het zoekwoord “loodgieter Vlaardingen”. Google kijkt bij deze zoekopdracht alleen naar bedrijven gevestigd in Vlaardingen, waardoor je niet met de rest van Nederland hoeft te concurreren.

2. Hoge aanvraagintentie

Omdat men bij lokale zoekopdrachten een andere intentie heeft, is de kans op een aanvraag via je website bij lokale SEO groter. Men is specifieker op zoek naar een product op dienst. De “koopintentie” is dus groter, waardoor investeren in lokale SEO sneller rendabel is.

3. Lokaal vertrouwen

Steeds meer inkopers gebruiken het internet, net name op mobiel, om te zoeken naar lokale organisaties. Men heeft toch meer vertrouwen in een lokaal bedrijf. Daarnaast is uiteraard de bereikbaarheid belangrijk en referenties van andere klanten in de buurt. Het hebben van reviews van je bedrijf is dus belangrijk, iets wat we met lokale SEO gemakkelijk kunnen stimuleren!

5 tips voor betere online vindbaarheid in uw plaats

1. Online reviews verbeteren de score

Het hebben van online reviews in erg belangrijk voor je onderneming! Uit onderzoek van BrightLocal blijkt dat 88% van alle respondenten online reviews gebruikt bij het bepalen van de kwaliteit van een lokaal bedrijf. 93% zegt online reviews te lezen voor ze ergens gaan eten of winkelen. Daarnaast hecht Google veel waarde aan de hoeveelheid en kwaliteit van reviews van je bedrijf. Des te meer reviews van kwaliteit, des te hoger je score in Google! Vraag dus zeker aan je klanten of ze een mooie review willen schrijven op Google Mijn Bedrijf of Facebook.

2. Gratis bedrijfsvermelding in Google: Google Mijn Bedrijf

Het vastleggen en opmaken van je Google Mijn Bedrijf pagina verbetert direct de lokale vindbaarheid. Als je ervoor zorgt dat je bedrijfsprofiel zo compleet mogelijk is, heb je meer kans om lokaal goed gevonden te worden. Dit houdt in dat je:

  • Een lange unieke beschrijving invoert over je onderneming
  • De juiste branche en categorie aanvinkt
  • Correcte openingstijden invoert
  • Een kloppend telefoonnummer opgeeft
  • Beelmateriaal (bijvoorbeeld foto’s van je bedrijf) uploadt die duidelijk de kwaliteit van je onderneming benadrukken

Surf direct naar https://www.google.nl/business/ om je pagina te claimen.

3. Consistent in NAW-gegevens

Indien je jouw NAW-gegevens op andere pagina’s dan Google Mijn Bedrijf zet – zoals je eigen website -, zorg er dan voor dat je consistent bent in de opmaak van de gegevens. Gebruik bijvoorbeeld altijd óf je internationale telefoonnummer óf lokale telefoonnummer.

Zorg dat deze gegevens altijd en overal up to date zijn!

4. Linkjes van lokale media naar je website

Om te zorgen dat Google je zo hoog mogelijk in de zoekmachine weergeeft, hecht de zoekmachinegigant veel waarde aan verwijzingen naar je website. Indien een lokale autoriteit (gemeente, online krant, etc.) naar je website linkt, vindt Google je bedrijf belangrijk en zal je hoger uitkomen in de lijst met zoekresultaten.

Je kunt deze linkjes bijvoorbeeld stimuleren door een artikel (betaald) te laten plaatsen bij de lokale online krant of in de Gemeente Index. Daarnaast kan het slim zijn om bijvoorbeeld samenwerkingspartners naar je website te laten linken.

5. In gesprek met de websitebouwer

Ook voor lokale SEO is een technisch correcte website van groot belang. Zorg bijvoorbeeld dat de plaatsnaam in de titel van je website en landingspagina’s staat. Daarnaast dienen andere koppen, afbeeldingen en beschrijvingen de juiste teksten te bevatten. De website dient veilig, up-to-date en responsive (geschikt voor mobiel en tablet) te zijn.

Je kunt met je websitebeheerder of een SEO-specialist in gesprek gaan om deze zaken goed te laten zetten. Let op: Zorg dat de specialist écht verstand heeft van SEO, omdat slechte technische SEO je bedrijf kan schaden.

Conclusie

Goede online vindbaarheid van je bedrijf in je eigen plaats (lokale SEO) brengt veel voordelen met zich mee. Klanten weten je gemakkelijker te vinden, hebben meer vertrouwen in je bedrijf én zullen sneller een afspraak maken dan bij “normale SEO”. Hierdoor wordt lokale SEO snel rendabel. Je kunt nu direct aan de slag met het verbeteren van je online vindbaarheid.

Kom je er zelf niet uit of wil je nóg verdergaande SEO laten uitvoeren? Natuurlijk kan onze online marketeer Frank de Hek daar goed bij helpen!
frank@themindoffice.nl

 
Bronnen:
Bluedesk (https://bluedesk.nl/local-seo-5-tips-om-lokaal-beter-gevonden-worden/) 2017
BrightLocal (https://www.brightlocal.com/learn/local-consumer-review-survey-2014/) 2014

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact op en we vertellen je er graag alles over!

  • Michel van Velzen
  • 010 435 07 50
Contact opnemen
Michel van Velzen
Deze blogs
vind je misschien
ook leuk!
Creatieve mijlpaal: De 3e Editie van de OCW Kalender in vernieuwde branding!
Het belang van een goed ingericht Google-bedrijfsprofiel
jubileum
The MindOffice viert 12,5 jarig jubileum
digital agency
Full service digital agency
Beweegrapport: Vlaardingen in Beweging
Beweegrapport: Vlaardingen in Beweging (ViB)
waarom een rebranding
Waarom een rebranding? Onze aanpak
Bagbooking-realisatie
The MindOffice creatieve partner van nieuwe merk Bagbooking
inlogscherm iris
De evolutie van het Iris-CMS
ux design
Nieuw UX design voor The Little Green bag
online marketing strategie
Maak in 6 stappen een online marketing strategie
verschillende soorten marketing
Ontdek de verschillende soorten marketing
Time to unlock your brand
Time to unlock your brand
Onduidelijkheid tussen UX en UI de wereld uit helpen
Onduidelijkheid tussen UX en UI de wereld uit helpen
Laravel
Programmeren doe je met Laravel!
Design Sprints
Waarom wordt werkmethode Design Sprints gebruikt?
Contentmarketing
Contentmarketing: pakkende content schrijven
e-mail automation
Klanten binden met e-mail automation
redesign social distancing
Merken met logo redesign om het belang van 'social distancing' te benadrukken
Jouw verhaal in beeld met infographics
SEO fundament: het belang van een solide interne linkstructuur
vlaardingen helpt
Vlaardingen & Corona: initiatieven om ons erdoorheen te helpen
infographic
Je onderneming draaiende houden in de tijden van crisis, wat kan ik doen?
Update: Maatregelen rondom het coronavirus
The MindOffice viert eerste decennium
Groepsfoto stijlmeesters en the mindoffice
Het belang van goede foto’s op jouw website (en enkele tips!)
internetbureau en reclamebureau
Samenwerken met een internet- en reclamebureau
stadsstrand
Stadsstrand op tijd voor de zomer
bedrijfssport
Cupwinner Bedrijventoernooi
customer journey
Kijk eens naar jouw klantenreis
brand
Update: Brand in ons pand, wat nu?
logo header
Waarom veranderen A-merken hun logo?
Martijn backend developer
MindOfficer uitgelicht: Martijn Weerheijm
meetbaar content
Hoe meetbaar is jouw content?
videomarketing
De kracht van videomarketing
belang huisstijl
Het belang van een consistente huisstijl
pinterest
Start nu met Pinterest voor je bedrijf!
logo's met een geheime boodschap
Logo’s met een geheime boodschap
wat is webcare
Wat is webcare? En hoe ga jij met reacties op social media om?
infographic maken
Infographics... Laten we het simpel maken!
Dierenartsenpraktijk Oude-Tonge
Een keigoede online marketingstrategie
Een fantastische start!
vernieuw je content
Vernieuw je content regelmatig!
metaltop
Metaltop
bundelz
Nationale aandacht voor Bundelz!
de visuele identiteit
De visuele identiteit
reclamemakers
Geen praatjesmakers maar reclamemakers!
hackathon
Dutch Open Hackathon 2015
cruyff foundation cup
Cruyff Foundation Cup
Contact
Contact
Neem contact op met The MindOffice

Lees je termen die je niet begrijpt?

Bekijk onze kennisbank
The MindOffice BV
Cincinnati Building
Schiedamsedijk 126
3134 KK Vlaardingen
KvK

78419689

BTW

NL861386541B01

Lees je termen die je niet begrijpt?

Bekijk onze kennisbank

Kom langs bij ons kantoor in Vlaardingen en ontdek de mogelijkheden waarmee je jouw merk op de kaart zet. Neem contact op en plan direct een afspraak.