menu sluiten
pink curve top
belang huisstijl belang huisstijl

Het belang van een consistente huisstijl.

28-01-2019 5 minuten

Een bedrijf herken je vaak gelijk aan het logo. Een grote gele ‘M’? Dat is natuurlijk McDonald’s. Een grijze appel met een hapje eruit? Dat is natuurlijk Apple. Hoe kan het dat je deze bedrijven zo snel herkent? Dat komt door de huisstijl..

Michel van Velzen Door Michel van Velzen

Wat is een huisstijl?

Een huisstijl is niets anders de presentatie van een bedrijf of organisatie naar de buitenwereld toe. De huisstijl weerspiegelt de visuele identiteit van een organisatie. Het gaat dan ook alleen maar over het symbolische gedeelte van de identiteit van het bedrijf. 

Onder de huisstijl valt bijvoorbeeld alles dat te maken heeft met de naam, het logo, de kleuren, de typografie, de vormentaal en de fotografiestijl bijvoorbeeld. De huisstijl zie je vervolgens terug in alles wat het bedrijf doet. Natuurlijk in het logo, maar ook op visitekaartjes, op de website, in e-mails, op briefpapier en offertes, etc. Alles wat het bedrijf doet, moet voldoen aan de huisstijl.

Vooral in een heel groot bedrijf houdt niet iedereen zich bezig met de huisstijl. Vaak wordt de huisstijl bedacht en bewaakt door de communicatieafdeling. Het is dan ook aan hen om ervoor te zorgen dat iedereen binnen het bedrijf zich houdt aan de huisstijlregels. Om dit soepel te laten verlopen, wordt een huisstijl vaak vastgelegd in een huisstijlhandboek. Hierin staat duidelijk uitgelegd hoe de huisstijl in elkaar zit en hoe de medewerkers hiermee om moeten gaan. 

Belang van een huisstijl

Een consistente huisstijl is belangrijk omdat dit de identiteit van de organisatie weergeeft. Door een duidelijke en herkenbare huisstijl te hebben, wordt de naamsbekendheid van een organisatie versterkt. Daarbij vergroot je ook nog eens de identificatie met de organisatie door je eigen werknemers.

Wanneer mensen jouw huisstijl herkennen, betekent dit dat je goed op weg bent om je te onderscheiden van je concurrentie. Het is jouw manier om eruit te springen en bepaalde kernwaarden uit te dragen waarin de doelgroep zich kan herkennen. Een bedrijf kan dan ook zijn huisstijl veranderen als de kernwaarden veranderen. Zo veranderde McDonald’s haar logo in 2009 van een ‘M’ op een rode achtergrond, naar een ‘M’ op een groene achtergrond. Ze hebben dit gedaan omdat groen meer de associatie opwekt met natuur. McDonald’s wilde dit uitdragen aangezien ze waren overgegaan op meer natuurlijke bronnen. 

Het spreekt voor zicht dat elke doelgroep een andere huisstijl mooi vindt. Als je doelgroep 65+ is, dan vinden deze vaak een hele drukke huisstijl met allerlei kleuren en vormen niet prettig. Andersom zal een doelgroep die uit jongeren bestaat zich niet zo snel identificeren met een bedrijf dat een hele ‘saaie’ huisstijl heeft. 

Help, hoe maak je een huisstijl?

Het bedenken en ontwerpen van een huisstijl is belangrijk, omdat hiermee eigenlijk het imago van je bedrijf wordt vastgesteld. Als je weinig kennis hebt van ontwerpen en dergelijke zaken, dan is het lastig om een huisstijl vast te leggen. Gelukkig kunnen wij van TheMindOffice je hierbij helpen. De huisstijl is een afspiegeling van je bedrijf en ambities. Als startende onderneming heb je misschien helemaal nog geen huisstijl. Of wellicht wil je als bedrijf een nieuwe weg inslaan en heb je hierbij wat vernieuwing nodig. Samen met jou kunnen we je bedrijf en visie vertalen naar een passende virtuele identiteit. 

Voorbeeld: Building Human Talent
Neem bijvoorbeeld ons project voor Building Human Talent. Zij hadden de vraag of wij het logo, de huisstijl en de website konden ontwerpen. Het doel van Building Human Talent is om medewerkers en organisaties te ondersteunen bij het ontplooien van hun talenten. Voor het logo hebben we gekozen voor een vingerafdruk, dit zorgt voor een persoonlijk gevoel dat ieder individu wordt geholpen.

Voorbeeld: Fairtrade Westland
Nog een bedrijf met een huisstijlvraag, was gemeente Westland, die in 2018 een Fairtrade Gemeente wilde worden. Wij hebben geholpen met het maken van een vrolijk en passend logo en website, waarbij het belangrijk was dat deze aansloten bij de al bestaande huisstijl van de gemeente zelf. Zo zie je maar dat huisstijlen ook prima gecombineerd kunnen worden.


Voorbeeld Huisstijlhandboek

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact op en we vertellen je er graag alles over!

  • Michel van Velzen
  • 010 435 07 50
Contact opnemen
Michel van Velzen
Deze blogs
vind je misschien
ook leuk!
Creatieve mijlpaal: De 3e Editie van de OCW Kalender in vernieuwde branding!
Het belang van een goed ingericht Google-bedrijfsprofiel
jubileum
The MindOffice viert 12,5 jarig jubileum
digital agency
Full service digital agency
Beweegrapport: Vlaardingen in Beweging
Beweegrapport: Vlaardingen in Beweging (ViB)
waarom een rebranding
Waarom een rebranding? Onze aanpak
Bagbooking-realisatie
The MindOffice creatieve partner van nieuwe merk Bagbooking
inlogscherm iris
De evolutie van het Iris-CMS
ux design
Nieuw UX design voor The Little Green bag
online marketing strategie
Maak in 6 stappen een online marketing strategie
verschillende soorten marketing
Ontdek de verschillende soorten marketing
Time to unlock your brand
Time to unlock your brand
Onduidelijkheid tussen UX en UI de wereld uit helpen
Onduidelijkheid tussen UX en UI de wereld uit helpen
Laravel
Programmeren doe je met Laravel!
Design Sprints
Waarom wordt werkmethode Design Sprints gebruikt?
Contentmarketing
Contentmarketing: pakkende content schrijven
e-mail automation
Klanten binden met e-mail automation
redesign social distancing
Merken met logo redesign om het belang van 'social distancing' te benadrukken
Jouw verhaal in beeld met infographics
SEO fundament: het belang van een solide interne linkstructuur
vlaardingen helpt
Vlaardingen & Corona: initiatieven om ons erdoorheen te helpen
infographic
Je onderneming draaiende houden in de tijden van crisis, wat kan ik doen?
Update: Maatregelen rondom het coronavirus
The MindOffice viert eerste decennium
Groepsfoto stijlmeesters en the mindoffice
Het belang van goede foto’s op jouw website (en enkele tips!)
internetbureau en reclamebureau
Samenwerken met een internet- en reclamebureau
stadsstrand
Stadsstrand op tijd voor de zomer
bedrijfssport
Cupwinner Bedrijventoernooi
customer journey
Kijk eens naar jouw klantenreis
brand
Update: Brand in ons pand, wat nu?
logo header
Waarom veranderen A-merken hun logo?
Martijn backend developer
MindOfficer uitgelicht: Martijn Weerheijm
meetbaar content
Hoe meetbaar is jouw content?
videomarketing
De kracht van videomarketing
pinterest
Start nu met Pinterest voor je bedrijf!
logo's met een geheime boodschap
Logo’s met een geheime boodschap
wat is webcare
Wat is webcare? En hoe ga jij met reacties op social media om?
infographic maken
Infographics... Laten we het simpel maken!
Dierenartsenpraktijk Oude-Tonge
Een keigoede online marketingstrategie
Een fantastische start!
Lokaal beter gevonden worden
Lokaal beter gevonden worden in Google
vernieuw je content
Vernieuw je content regelmatig!
metaltop
Metaltop
bundelz
Nationale aandacht voor Bundelz!
de visuele identiteit
De visuele identiteit
reclamemakers
Geen praatjesmakers maar reclamemakers!
hackathon
Dutch Open Hackathon 2015
cruyff foundation cup
Cruyff Foundation Cup
Contact
Contact
Neem contact op met The MindOffice

Lees je termen die je niet begrijpt?

Bekijk onze kennisbank
The MindOffice BV
Cincinnati Building
Schiedamsedijk 126
3134 KK Vlaardingen
KvK

78419689

BTW

NL861386541B01

Lees je termen die je niet begrijpt?

Bekijk onze kennisbank

Kom langs bij ons kantoor in Vlaardingen en ontdek de mogelijkheden waarmee je jouw merk op de kaart zet. Neem contact op en plan direct een afspraak.