De visuele identiteit
De visuele identiteit

De visuele identiteit

Door Michel van Velzen 17 mei 2016
De visuele identiteit van een bedrijf is als het uiterlijk van een mens; het bepaalt voor een groot deel welke waardeoordelen er gekoppeld worden aan hetgeen men ziet. Maar anders dan een mens draagt een bedrijf vaak jarenlang dezelfde ‘outfit’, die vanzelfsprekend perfect moet passen. Een sterke identiteit straalt daarom het bedrijfs-DNA uit en zorgt tegelijk voor een goede eerste indruk. Het moet in één keer raak zijn en dat kan alleen als de visuele bedrijfsidentiteit met veel zorg is vormgegeven. Gelukkig weet The MindOffice daar alles van!
De visuele identiteit

De visuele identiteit van een bedrijf is als het uiterlijk van een mens; het bepaalt voor een groot deel welke waardeoordelen er gekoppeld worden aan hetgeen men ziet. Maar anders dan een mens draagt een bedrijf vaak jarenlang dezelfde ‘outfit’, die vanzelfsprekend perfect moet passen. Een sterke identiteit straalt daarom het bedrijfs-DNA uit en zorgt tegelijk voor een goede eerste indruk. Het moet in één keer raak zijn en dat kan alleen als de visuele bedrijfsidentiteit met veel zorg is vormgegeven. Gelukkig weet The MindOffice daar alles van!

Onder de visuele bedrijfsidentiteit verstaan wij alles wat onder grafische vormgeving valt, zoals een huisstijl, logo, lettertype en symbolen. De waarde van grafische vormgeving wordt vaak onderschat. Men denkt bijvoorbeeld dat de inhoud van een website belangrijker is dan de vormgeving, maar vergeet daarbij dat vooral het ‘uiterlijk’ de eerste indruk bepaalt. Daarnaast onthouden onze hersenen beelden beter dan teksten en roepen deze beelden bepaalde associaties op. Logischerwijs wil een onderneming zoveel mogelijk positieve associaties oproepen; het is immers bekend dat ‘het negatieve’ langer blijft hangen dan ‘het positieve’. Wie investeert in een zorgvuldig ontworpen visuele identiteit kan zodoende (in)direct beïnvloeden waar de onderneming mee geassocieerd wordt. Zie het als kleine aanwijzingen naar het bedrijf en de bedrijfscultuur.

"Een sterke identiteit straalt daarom het bedrijfs-DNA uit en zorgt tegelijk voor een goede eerste indruk."

Een goede bedrijfsnaam wordt sterker in een passend lettertype en is compleet met het juiste logo. Maar ‘passend’ en ‘juiste’ zijn maatwerkbegrippen die vragen om vakmanschap. Daarom bekijkt The MindOffice niet alleen wat een bedrijf doet, maar analyseren wij bijvoorbeeld ook de missie, visie, intenties en bedrijfscultuur. Daarnaast kruipen we in de huid van de oprichter. Wat waren de kernwaardes waar het bedrijf op gebaseerd is? Als alles helder is, hebben wij een goed beeld van de bedrijfs-DNA en kunnen we aan de slag met het vormgeven van een perfecte visuele identiteit. Zo straalt de onderneming uit hoe het van binnen is opgebouwd.

Visitekaartjes zijn nog altijd populair en een handige manier om de bedrijfsidentiteit direct onder de aandacht te brengen, maar de visuele identiteit kan uiteraard in allerlei on- én offline vormen van de bedrijfscommunicatie worden weergeven, zoals op de website, social media, drukwerk of bestickering. Het is dé manier om te onderscheiden van concurrenten en de doelgroep aan te spreken. Vergeet niet: a picture is worth a thousands words!

Michel van Velzen

Wil jij met behulp van The MindOffice ook

jouw bedrijf op de kaart zetten?

Michel van Velzen helpt je graag verder!


Michel van Velzen
010 435 07 50
mvanvelzen@themindoffice.nl

We nodigen je van harte uit in ons kantoor om daarover te sparren. Neem contact met ons op voor een afspraak!

Kom gerust eens langs op de koffie.
The MindOffice is gevestigd aan de mooie haven van Vlaardingen. We beschikken over voldoende (gratis) parkeerplaatsen. Kom je met het openbaar vervoer? Metrostation Vlaardingen Centrum is letterlijk om de hoek en op loopafstand.

Adresgegevens

Koningin Wilhelminahaven NZ 2h
3134 KE Vlaardingen
(4de verdieping)

T +31(0)10 - 435 07 50
E info@themindoffice.nl
KvK 50842749
BTW NL12.75.34.842.B01

The MindOffice Adresgegevens
Aan al het goede komt een eind...

Menu.

Menu

Simplicity is the ultimate form of sophistication
Leonardo da Vinci
There is no substitute for hard work
Thomas A. Edison
Creativity is contagious, pass it on...
Albert Einstein
Coming together is a beginning. Keeping together is progress. Working together is success.
Henry Ford
Every mind needs friendly contact with other minds
Napoleon Hill

Cases menu

Cases sidebar icon

Cases.