Het belang van een consistente huisstijl
Het belang van een consistente huisstijl

Het belang van een consistente huisstijl

Door Michel van Velzen 29 januari 2019
Een bedrijf herken je vaak gelijk aan het logo. Een grote gele ‘M’? Dat is natuurlijk McDonald’s. Een grijze appel met een hapje eruit? Dat is natuurlijk Apple. Hoe kan het dat je deze bedrijven zo snel herkent? Dat komt door de huisstijl.
Het belang van een consistente huisstijl

Wat is een huisstijl?

Een huisstijl is niets anders de presentatie van een bedrijf of organisatie naar de buitenwereld toe. De huisstijl weerspiegelt de visuele identiteit van een organisatie. Het gaat dan ook alleen maar over het symbolische gedeelte van de identiteit van het bedrijf. 

Onder de huisstijl valt bijvoorbeeld alles dat te maken heeft met de naam, het logo, de kleuren, de typografie, de vormentaal en de fotografiestijl bijvoorbeeld. De huisstijl zie je vervolgens terug in alles wat het bedrijf doet. Natuurlijk in het logo, maar ook op visitekaartjes, op de website, in e-mails, op briefpapier en offertes, etc. Alles wat het bedrijf doet, moet voldoen aan de huisstijl.

Vooral in een heel groot bedrijf houdt niet iedereen zich bezig met de huisstijl. Vaak wordt de huisstijl bedacht en bewaakt door de communicatieafdeling. Het is dan ook aan hen om ervoor te zorgen dat iedereen binnen het bedrijf zich houdt aan de huisstijlregels. Om dit soepel te laten verlopen, wordt een huisstijl vaak vastgelegd in een huisstijlhandboek. Hierin staat duidelijk uitgelegd hoe de huisstijl in elkaar zit en hoe de medewerkers hiermee om moeten gaan. 

Belang van een huisstijl

Een consistente huisstijl is belangrijk omdat dit de identiteit van de organisatie weergeeft. Door een duidelijke en herkenbare huisstijl te hebben, wordt de naamsbekendheid van een organisatie versterkt. Daarbij vergroot je ook nog eens de identificatie met de organisatie door je eigen werknemers.

Wanneer mensen jouw huisstijl herkennen, betekent dit dat je goed op weg bent om je te onderscheiden van je concurrentie. Het is jouw manier om eruit te springen en bepaalde kernwaarden uit te dragen waarin de doelgroep zich kan herkennen. Een bedrijf kan dan ook zijn huisstijl veranderen als de kernwaarden veranderen. Zo veranderde McDonald’s haar logo in 2009 van een ‘M’ op een rode achtergrond, naar een ‘M’ op een groene achtergrond. Ze hebben dit gedaan omdat groen meer de associatie opwekt met natuur. McDonald’s wilde dit uitdragen aangezien ze waren overgegaan op meer natuurlijke bronnen. 

Het spreekt voor zicht dat elke doelgroep een andere huisstijl mooi vindt. Als je doelgroep 65+ is, dan vinden deze vaak een hele drukke huisstijl met allerlei kleuren en vormen niet prettig. Andersom zal een doelgroep die uit jongeren bestaat zich niet zo snel identificeren met een bedrijf dat een hele ‘saaie’ huisstijl heeft. 

Help, hoe maak je een huisstijl?

Het bedenken en ontwerpen van een huisstijl is belangrijk, omdat hiermee eigenlijk het imago van je bedrijf wordt vastgesteld. Als je weinig kennis hebt van ontwerpen en dergelijke zaken, dan is het lastig om een huisstijl vast te leggen. Gelukkig kunnen wij van TheMindOffice je hierbij helpen. De huisstijl is een afspiegeling van je bedrijf en ambities. Als startende onderneming heb je misschien helemaal nog geen huisstijl. Of wellicht wil je als bedrijf een nieuwe weg inslaan en heb je hierbij wat vernieuwing nodig. Samen met jou kunnen we je bedrijf en visie vertalen naar een passende virtuele identiteit. 

Voorbeeld: Building Human Talent
Neem bijvoorbeeld ons project voor Building Human Talent. Zij hadden de vraag of wij het logo, de huisstijl en de website konden ontwerpen. Het doel van Building Human Talent is om medewerkers en organisaties te ondersteunen bij het ontplooien van hun talenten. Voor het logo hebben we gekozen voor een vingerafdruk, dit zorgt voor een persoonlijk gevoel dat ieder individu wordt geholpen.

Voorbeeld: Fairtrade Westland
Nog een bedrijf met een huisstijlvraag, was gemeente Westland, die in 2018 een Fairtrade Gemeente wilde worden. Wij hebben geholpen met het maken van een vrolijk en passend logo en website, waarbij het belangrijk was dat deze aansloten bij de al bestaande huisstijl van de gemeente zelf. Zo zie je maar dat huisstijlen ook prima gecombineerd kunnen worden.


Voorbeeld Huisstijlhandboek

Michel van Velzen

Wil jij met behulp van The MindOffice ook jouw bedrijf op de kaart zetten?

Michel van Velzen helpt je graag verder!


Michel van Velzen
010 435 07 50
mvanvelzen@themindoffice.nl

We nodigen je van harte uit in ons kantoor om daarover te sparren. Neem contact met ons op voor een afspraak!

Kom gerust eens langs op de koffie.
The MindOffice is gevestigd in het Cincinnati Building tussen Vlaardingen en Schiedam. We beschikken over voldoende (gratis) parkeerplaatsen. Kom je met het openbaar vervoer? Metrostation Vijfsluizen is letterlijk op loopafstand.

Adresgegevens

Schiedamsedijk 126
3134 KK Vlaardingen

T +31(0)10 - 435 07 50
E info@themindoffice.nl
KvK 50842749
BTW NL12.75.34.842.B01

The MindOffice Adresgegevens
Aan al het goede komt een eind...

Menu.

Menu

Simplicity is the ultimate form of sophistication
Leonardo da Vinci
There is no substitute for hard work
Thomas A. Edison
Creativity is contagious, pass it on...
Albert Einstein
Coming together is a beginning. Keeping together is progress. Working together is success.
Henry Ford
Every mind needs friendly contact with other minds
Napoleon Hill
No matter what people tell you, words and ideas can change the world.
Robin Williams