Creative company,
digital mindset
menu sluiten
11-10-2018

Wat is webcare? En hoe ga jij met reacties op social media om?

Wat is webcare? En hoe ga jij met reacties op social media om?
Met Facebook, Instagram, Twitter en andere sociale media is het tegenwoordig erg makkelijk voor de klant om naar jouw bedrijf een bericht te sturen. Denk bijvoorbeeld aan een vraag, feedback op een product of gewoon een positieve reactie! Maar hoe ga jij hier als bedrijf mee om? Reageer jij op jouw klanten? Of laat je het gaan? Kortom, gebruik jij al webcare?
Wat is webcare? En hoe ga jij met reacties op social media om?

Webcare kan een handige marketingtool zijn om gemakkelijk de klant te beantwoorden en om hem/haar een goed gevoel over jouw bedrijf te geven. Om jouw social media kanalen zo efficiënt mogelijk in te zetten is het handig om na te denken over verschillende keuzes die te maken hebben met webcare.

Het inrichten van jouw webcare

Voorbeelden van thema’s om over na te denken zijn:

Op wie reageer je?

Het kan in het begin een lastige stap zijn om te reageren op klanten die geen vraag hebben. Denk bijvoorbeeld aan iemand die positief reageert op jouw posts of andere mensen tagged. Hier kan je juist gebruik van maken om een product of dienst extra onder de aandacht te brengen.

Reactietijd

Hoe snel reageer jij op jouw klanten. Probeer jij binnen 24 uur, 5 uur of zelfs binnen 1 uur op een klant te reageren?

Formeel versus informeel

Het reageren op een formele of informele manier heeft ieder zijn eigen voordeel. Formeel wordt gezien als meer ‘professioneel’, informeel wordt gezien als meer ‘warm’. Wanneer het om een serieus bericht gaat, kan formeel wellicht de beste manier zijn om te gebruiken bij het eerste contactmoment met de klant. Informeel kan weer gebruikt worden om de klant te bedanken voor zijn/haar bericht. Afsluiten van een bericht Hoe sluit jij je berichten af?

Sluit je af met een persoonlijke groet of gewoon met een punt?

Het is tegenwoordig gebruikelijk om een bericht af te sluiten met de initialen van de persoon die reageert. Zo weet de klant met wie hij/zij heeft gesproken voor verdere vragen.

Het gebruik van humor 

Humor kan ingezet worden om klanten een nog beter gevoel te geven! Dit is vaak ook een grote stap om mee te beginnen. Maar het reageren met emoticons en memes kan een extra lading geven aan jouw bericht.

Samen nadenken over een strategie om het meeste uit jouw webcare te halen?

Er zijn dus veel keuzes om over na te denken. The MindOffice helpt je graag om het beste uit jouw webcare te halen. Wij denken graag met je mee en helpen met implementeren. Ben je geïnteresseerd? Bekijk onze webcare pagina, of bel ons voor meer informatie op: +31(0)10 - 435 07 50 of stuur een mail naar: info@themindoffice.nl.