Wij vertellen je er meer over.
De online marketing definitie, oftewel de online marketing betekenis is: ‘Online marketing is het gebruik maken van webgebaseerde kanalen om een boodschap van je merk, producten of diensten aan potentiële klanten te verspreiden/bekend te maken.’ De methoden en vormen van online marketing die onder andere worden gebruikt voor online marketing omvatten: e-mail, social media, social media advertenties, zoekmachineoptimalisatie, Google Ads en nog veel meer.
Wat is het doel van online marketing?
Het doel van online marketing is om jouw potentiële klanten te bereiken via de kanalen waar ze hun tijd besteden aan winkelen, socializen, online lezen en alles op zoeken. Tegenwoordig zijn er een hoop social media kanalen waar je jouw doelgroep kan bereiken. Denk onder andere aan LinkedIn, Instagram, Facebook, Pinterest, Twitter, Snapchat en niet te vergeten TikTok.
Maar waar het natuurlijk allemaal begint is bij een eigen website. Tegenwoordig kan iedereen met een online bedrijf gebruik maken van online marketing door middel van een website. Met een eigen website kan je een online marketing campagne opzetten voor klantenwerving voor weinig tot geen kosten. Met deze online marketing campagnes/marketing producten kan je ook experimenteren met optimalisatie om de efficiëntie en ROI (Return on Investement, geeft de verhouding tussen opbrengsten en investering aan) van je campagnes te verfijnen.
Online marketing strategie
Begin niet zomaar met online marketing. Het is verstandig om goed na te denken over hoe je marketing aan gaat pakken. Wij raden dan ook aan om een online marketing strategie te maken. Met een marketingstrategie weet je precies hoe je jouw doelgroep moet aanspreken en hoe je dit vertaalt in verkoop. Om vervolgens data te analyseren om te meten of de strategieën een succes zijn.
Verschillende soorten marketing
Online marketing bestaat niet uit één onderdeel, maar bestaat uit verschillende marketingvormen. Onderstaande vormen van online marketing worden gebruikt om potentiële klanten binnen te halen en om alles te analyseren.
- E-mailmarketing
- Social media marketing
- Google advertenties (SEA)
- Virtuele evenementen en webinars
- A/B-testen en website-optimalisatie
- Videomarketing
- Contentmarkeing
- Data analyse
- Marketing automation
- Klantrelatiebeheer (CRM)
- Social media advertenties
- Conversie optimalisatie
- Affiliate marketing
- Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Wil je meer weten over de verschillende
soorten online marketing waarmee je jouw potentiële klanten binnen kan halen? Ontdek het in onze blog.
Heb ik online marketing nodig?
Online marketing is altijd al een belangrijk onderdeel geweest, maar is het afgelopen anderhalf jaar helemaal belangrijk geworden. Bij kleine bedrijven kan het tegenwoordig ook niet meer ontbreken. Mensen zoeken tegenwoordig veel online om producten te bekijken en te onderzoeken, terwijl ze het ook in de winkel kunnen vinden. Voor alle bedrijven raden wij het aan om online marketing mee te nemen in hun marketingmix. Dit ook om te voorkomen dat concurrenten wel online vindbaar zijn met hun producten of diensten en jouw bedrijf niet.