menu sluiten
pink curve top
customer journey customer journey

Kijk eens naar jouw klantenreis.

13-06-2019 5 minuten

Weet jij welke reis jouw klant aflegt tot het voltooien van een aankoop? Is er nog contact met de klant na het voltooien van de aankoop? Wij kijken nog eens goed naar de “customer journey” en geven10 praktische tips..

Michel van Velzen Door Michel van Velzen

Wat is de customer journey? En wat kan ik ermee?

De customer journey is de reis die de (potentiële) klant maakt om tot een aankoop te komen. Maar ook wat er gebeurd na de aankoop. Deze reis is in te delen in vijf stappen:

1. Awareness

2. Consideration

3. Acquisition

4. Service

5. Loyalty


1. Awareness – Waar is de klant naar op zoek?

De awareness-fase gaat over de eerste keer dat de klant met jouw in contact komt. Denk hierbij aan een Facebook bericht die de klant voorbij ziet komen of jouw website in de zoekresultaten op Google. In deze fase staat de volgende vraag centraal: waar is de klant naar op zoek?

Praktische tips:

1. Leer je doelgroep kennen
Welke doelgroep heb je allemaal in huis? Leer je doelgroep kennen! Een programma waarmee je je websitegegevens kunt meten kan hierbij helpen.

2. Maak een segmentatie
Heb je verschillende doelgroepen waar je je op richt? Maak een onderscheid in de content die je schrijft.

2. Consideration - Hoe zou jij jouw (potentiële) klant verder kunnen helpen?

Wat gebeurd er nadat jouw (potentiële) klant jouw social media bericht heeft gelezen of jouw website in de zoekresultaten heeft gezien? Heeft de klant wat aan de informatie die jij communiceert?

Praktische tips:

1. Relevante informatie
Zorg voor landingspagina’s met relevante informatie, biedt jij dezelfde diensten aan in verschillende markten? Zorg dan dat je per markt een specifieke pagina hebt over deze dienst. Een algemenere tekst kan de (potentiële) klant af laten haken.

2. Laat duidelijk naar voren komen wat je te bieden hebt.
Tegenwoordig wordt een website snel gescand naar informatie, het gebruik maken van kopjes, Unique selling points (USP) of bijvoorbeeld Infographics kunnen de klant op een snelle wijze veel informatie over jouw diensten geven.

3. Acquisition – Maak het gebruiksvriendelijk

In deze fase maakt de klant zijn beslissing om jouw product of dienst te kopen. Maak het de klant zo gemakkelijk mogelijk. Is de webshop in orde? Is het gemakkelijk om af te rekenen via jouw website? Hoeveel moeite kost het de klant om een product op jouw website te kopen?

Praktische tips:
1. Laat reviews van andere mensen zien.
Uit wetenschappelijk onderzoek is naar voren gekomen dat reviews van andere klanten effect hebben op de koopintentie. Maak het mogelijk dat reviews ingezet kunnen worden op jouw website en webshop.

2. Inspelen op acties
Welke producten zijn wanneer populair en hoe zou je hierop in kunnen spelen? Een contentkalender kan helpen met het plannen van leuke acties.

4. Service -  Zet aftersales in!

Deze fase gaat over hoe je met de klant omgaat nadat de aankoop is voltooid. Doe jij nog aan aftersales? 

Praktische tips:

1. Service is service.
Maar wat nou als je je kernkwaliteiten in de service verwerkt? Jouw service op een leuke manier naar de klant brengt? Dit werkt al helemaal goed als je je kernkwaliteiten hierin weet te verwerken.

2. Probeer de klant altijd een stapje voor te zijn.
Verkoop je producten die na een langere tijd weer vernieuwd moeten worden? (Bijvoorbeeld een abonnement) Dan kun je tegen het einde van deze periode wellicht weer aftersales inzetten om in beeld te komen bij de consument.

5. Loyalty – De relatie met jouw klant is belangrijk

Door in te zetten op een waardevolle relatie met jouw klant, kan de klant zich loyaal gaan voelen. Een loyale klant zal een sterkere relatie richting jouw merk krijgen.

Praktische tips:

1.  Werk samen met een loyale klant om nieuwe klanten te trekken.
Een loyale klant zou ingezet kunnen worden om nieuwe klanten het vertrouwen te geven om voor jouw merk te kiezen en niet voor de concurrentie. Dit kan in de vorm van een blog, LinkedIn-, Instagram- of Facebookbericht.

2. Geef de loyale klant waardering voor de relatie die jullie hebben.
Loyale klanten verdienen waardering. Deze waardering kan zich op de lange termijn weer terug betalen. Denk aan een tevreden klant die aan zijn eigen klanten of vrienden vertelt dat die tevreden is met jouw diensten. 

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact op en we vertellen je er graag alles over!

  • Michel van Velzen
  • 010 435 07 50
Contact opnemen
Michel van Velzen
Deze blogs
vind je misschien
ook leuk!
Beweegrapport: Vlaardingen in Beweging
Beweegrapport: Vlaardingen in Beweging (ViB)
waarom een rebranding
Waarom een rebranding? Onze aanpak.
Bagbooking-realisatie
The MindOffice creatieve partner van nieuwe merk Bagbooking
inlogscherm iris
De evolutie van het Iris-CMS
ux design
Nieuw UX design voor The Little Green bag
online marketing strategie
Maak in 6 stappen een online marketing strategie
verschillende soorten marketing
Ontdek de verschillende soorten marketing
Time to unlock your brand
Time to unlock your brand
Onduidelijkheid tussen UX en UI de wereld uit helpen
Onduidelijkheid tussen UX en UI de wereld uit helpen
Laravel
Programmeren doe je met Laravel!
Design Sprints
Waarom wordt werkmethode Design Sprints gebruikt?
Contentmarketing
Contentmarketing: pakkende content schrijven
e-mail automation
Klanten binden met e-mail automation
redesign social distancing
Merken met logo redesign om het belang van 'social distancing' te benadrukken
Jouw verhaal in beeld met infographics
SEO fundament: het belang van een solide interne linkstructuur
vlaardingen helpt
Vlaardingen & Corona: initiatieven om ons erdoorheen te helpen
infographic
Je onderneming draaiende houden in de tijden van crisis, wat kan ik doen?
Update: Maatregelen rondom het coronavirus
The MindOffice viert eerste decennium
Groepsfoto stijlmeesters en the mindoffice
Het belang van goede foto’s op jouw website (en enkele tips!)
internetbureau en reclamebureau
Samenwerken met een internet- en reclamebureau
stadsstrand
Stadsstrand op tijd voor de zomer
bedrijfssport
Cupwinner Bedrijventoernooi
brand
Update: Brand in ons pand, wat nu?
logo header
Waarom veranderen A-merken hun logo?
Martijn backend developer
MindOfficer uitgelicht: Martijn Weerheijm
meetbaar content
Hoe meetbaar is jouw content?
videomarketing
De kracht van videomarketing
belang huisstijl
Het belang van een consistente huisstijl
pinterest
Start nu met Pinterest voor je bedrijf!
logo's met een geheime boodschap
Logo’s met een geheime boodschap
wat is webcare
Wat is webcare? En hoe ga jij met reacties op social media om?
infographic maken
Infographics... Laten we het simpel maken!
Dierenartsenpraktijk Oude-Tonge
Een keigoede online marketingstrategie
Maak je website AVG-proof
BELANGRIJK: Maak je website AVG-proof!
Een fantastische start!
Lokaal beter gevonden worden
Lokaal beter gevonden worden in Google
vernieuw je content
Vernieuw je content regelmatig!
metaltop
Metaltop
bundelz
Nationale aandacht voor Bundelz!
de visuele identiteit
De visuele identiteit
reclamemakers
Geen praatjesmakers maar reclamemakers!
pvda
PvdA
clubvers
Club Vers: van concept naar visuele identiteit
hackathon
Dutch Open Hackathon 2015
cruyff foundation cup
Cruyff Foundation Cup
zel
ZEl.nl in de stoel
vlaardingen24
Vlaardingen24 klaar voor de toekomst
zel
ZEL en ELO
Contact
Contact
Neem contact op met The MindOffice

Lees je termen die je niet begrijpt?

Bekijk onze kennisbank
The MindOffice BV
Cincinnati Building
Schiedamsedijk 126
3134 KK Vlaardingen
KvK

78419689

BTW

NL861386541B01

Lees je termen die je niet begrijpt?

Bekijk onze kennisbank

Kom langs bij ons kantoor in Vlaardingen en ontdek de mogelijkheden waarmee je jouw merk op de kaart zet. Neem contact op en plan direct een afspraak.