menu sluiten
pink curve top
online marketing strategie online marketing strategie

Maak in 6 stappen een online marketing strategie.

24-08-2021 9 minuten

Als je met je bedrijf succesvol wil worden met online marketing dan kan een online marketing strategie niet ontbreken. Voordat je begint met online marketing is belangrijk om eerst je online marketing strategie te ontwikkelen. Maar hoe ontwikkel je een online marketing strategie? En wat houdt een online marketing strategie precies in? Wij vertellen je er meer over..

Tamara Baauw Door Tamara Baauw

Wat is een marketing strategie?


Een online marketing strategie is eigenlijk hetzelfde als een bedrijfsstrategie, maar deze strategie is puur gericht op online activiteiten. Met een online marketing strategie bepaal je welke doelen je wilt behalen, welke kpi’s je wilt halen en welke middelen je daarvoor nodig hebt. Door middel van een online marketing strategie kan je duidelijk in kaart krijgen welke stappen je moet ondernemen met je online marketing en waar je prioriteiten liggen. De strategie zorgt ook vaak voor de stok achter de deur om aan de slag te gaan met je eigen online marketing en het zorgt voor een houvast. 

Maar nu de vraag: hoe maak je een marketing strategie?


Een online marketingstrategie kan bestaan uit onderstaande stappen. Per stap leggen we je uit wat het inhoudt. 

  1. Waar sta je nu en wat wil je uitstralen?
  2. Maak je eigen buyer persona(s)
  3. Concurrentieanalyse
  4. Bepaal je kanalen en middelen
  5. Identificeer je doel
  6. Maak een marketingplan

1. Waar sta je nu en wat wil je uitstralen? 

Ben je al bezig met je online marketing? Evalueer dan je bestaande digitale- en social media kanalen en middelen. Welke middelen gebruik je nu? En wat haal je er nu uit? Maak hier een overzicht van, zodat je kan bepalen wat je mee kan nemen in je strategie en wat niet. Hierdoor kan je ook eventueel dingen al uitsluiten die niet voor jouw bedrijf werken. 

Vervolgens achterhaal je wat de identiteit van je bedrijf is. Als je dit duidelijk in kaart hebt bedenk dan hoe online marketing daarin kan ondersteunen. Wat wil je met bedrijf uitstralen en welke indruk wil je achterlaten. Heb je een visie, missie of usp's die je onderscheiden ten aanzien van de concurrenten en bedenk je hoe online marketing daaraan kan bijdragen. 

Het is slim dat je duidelijk voor ogen hebt wat online marketing voor jouw bedrijf kan betekenen. Zodat je een onderscheid kan maken tussen online en offline marketing en weet of online marketing een toegevoegde waarde zal zijn voor je bedrijf of niet. 

2. Maak je eigen buyer persona

Deze stap is niet alleen relevant voor online marketing, maar ook voor je offline marketing. Voor elke marketing strategie moet je weten naar je wie je marketing gaat. 

De persona vertegenwoordigt je “perfecte/ideale” klant of klanten. De persona maak je door de doelgroep van  te onderzoeken. Het is van groot belang dat de informatie zoveel mogelijk gebaseerd is op echte statistieken en gegevens. Het maken van aannames over je doelgroep kan ervoor zorgen dat je marketingstrategie niet de goede kant op gaat. 

Met deze gegevens kan je een schets maken van jouw doelgroep en der informatie verwerken, zoals gemiddelde leeftijd, beroep, lifestyle en op welke online marketing kanalen ze zitten.

3. Concurrentieanalyse 

“Helaas” heeft elk bedrijf te maken met concurrentie. Vandaar dat het slim is om van tevoren je concurrentie te bekijken. Wat maakt jouw bedrijf onderscheidend ten aanzien van je concurrenten. Wat bied jij wat je concurrenten niet bieden? Als je daar achter ben weet je wat jouw bedrijf uniek maakt en waarmee je naar buiten kan treden. Maar voordat je dat gaat doen is het ook verstandig om te checken op welke marketingkanalen jouw concurrenten actief zijn. En niet te vergeten hoe hun website eruit ziet. Haal hier dan ook inspiratie uit. Concurrenten is niet iets negatief, maar juist iets waarvan je kan leren, inspiratie op kan doen en zetten je vooral aan het denken hoe jij het juist beter kan doen. Hetgeen wat je nooit moet gaan doen is natuurlijk kopiëren;). 

4. Bepaal je kanalen en middelen

Als je de vorige stappen hebt doorlopen heb je nu een beter beeld van welke kanalen je wilt en kan gebruiken. Helaas is daar nog niet alles mee bepaald, want welke tools ga je gebruiken voor je marketing? Er zijn tegenwoordig enorm veel tools en marketingprogramma's die je kan gebruiken. 

Met het vooronderzoek dat je hebt gedaan kan je jezelf de volgende vragen stellen:

  1. Op welke kanalen kan ik mijn boodschap het beste overbrengen?
  2. Waar bevindt je doelgroep zich? (op welke kanalen)
  3. Hoe ga je de kpi’s van je bedrijf bijhouden?
  4. Ga je zelf de marketing doen of laat je het uitbesteden?

Elk marketingprogramma heeft zo zijn voor- en nadelen en bij veel programma’s zijn er ook kosten aan verbonden. Met de gratis versies van deze programma’s heb je vaak maar beperkte opties, waardoor je snel over moet stappen naar een betaalde variant om alles eruit te halen wat erin zit. Doordat je snel aan kosten verbonden bent, is het slim om van tevoren goed te onderzoeken welke programma’s voor het bedrijf relevant zijn. 

Door middel van de persona heb je als het goed is al duidelijk in beeld op welke kanalen je doelgroep zich bevindt. Het is raadzaam om dan ook op deze kanalen actief te zijn. De kans is namelijk groot als je op alle kanalen actief ben, dat je extra veel tijd kwijt ben om deze kanalen te onderhouden. Het is vaak al een klus om de kanalen bij te houden waar alleen je doelgroep op actief is. Denk er daarom over na of jezelf aan de slag gaat of dat je het uitbesteed. 

Wil je meer weten over de verschillende soorten online marketing die je in kan zetten? In onze blog kom je meer te weten over de verschillende soorten en wat je er allemaal mee kan. 

5. Identificeer je doel

Voor je bedrijf heb je doelen bepaald die je wilt gaan halen deze maand, jaar of jaren. Zorg met je marketing doelen dat deze doelen aansluiten op de fundamentele doelen van je bedrijf. 
 
Is jullie doel om binnen het bedrijf 10% meer online-inkomsten te genereren? Dan kan het bijvoorbeeld een doel zijn om 50% meer leads binnen halen via online marketing dan vorig jaar. 

Door doelen te stellen heb je een goede houvast waar je naartoe wilt werken. Misschien heb je er al vaker mee gewerkt en heb je net als ik veel gebruik gemaakt van de methode op school. Ik heb het dan natuurlijk over de SMART-methode. Om goede KPI’s te bepalen dient je doel(en) aan de smart methode te voldoen. 

Even een reminder. De SMART- methode staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. 

6. Maak een marketingplan

Met alleen een marketingstrategie ben je er helaas nog niet. Nu ga je de volgende stappen maken en daarom is het slim om een plan te maken. Is eruit je marketingstrategie naar voren gekomen dat je onder andere aan de slag wil gaan met SEO en content? Dan raden wij aan om een SEO- en contentstrategie te maken. Om dit in goede banen te laten leiden is je marketingplan belangrijk.

Hiervoor heb je verschillende tools en opties om deze te maken en je planning te waarborgen. Wij maken gebruik van de gratis tool Trello. Hier kan je makkelijk je verschillende marketingactiviteiten in een planning zetten en per onderdeel onder te verdelen. Je kan ook datums en tijden toevoegen, zodat je niets mis en je scherp blijft op je planning. 

You’ve made it!

Na het zetten van de bovengenoemde stappen heb je de basis gezet voor je online marketingcampagnes. En kan je aan de slag gaan met je marketing. Let op, dat je de marketingactiviteiten niet uit het oog verlies. Bij veel bedrijven is hun eigen marketing een ondergeschoven kindje en dat is zonde van al je harde werk en laat je potentiële leads liggen. En onthoud vooral: ‘Rome is niet in 1 dag gebouwd’. Het maakt niet uit als het niet allemaal in één keer lukt.

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact op en we vertellen je er graag alles over!

  • Tamara Baauw
  • 010 - 435 07 50
Contact opnemen
Tamara Baauw
Deze blogs
vind je misschien
ook leuk!
Bagbooking-realisatie
The MindOffice creatieve partner van nieuwe merk Bagbooking
inlogscherm iris
De evolutie van het Iris-CMS
ux design
Nieuw UX design voor The Little Green bag
verschillende soorten marketing
Ontdek de verschillende soorten marketing
Time to unlock your brand
Time to unlock your brand
Onduidelijkheid tussen UX en UI de wereld uit helpen
Onduidelijkheid tussen UX en UI de wereld uit helpen
Laravel
Programmeren doe je met Laravel!
Design Sprints
Waarom wordt werkmethode Design Sprints gebruikt?
Contentmarketing
Contentmarketing: pakkende content schrijven
e-mail automation
Klanten binden met e-mail automation
redesign social distancing
Merken met logo redesign om het belang van 'social distancing' te benadrukken
Jouw verhaal in beeld met infographics
SEO fundament: het belang van een solide interne linkstructuur
vlaardingen helpt
Vlaardingen & Corona: initiatieven om ons erdoorheen te helpen
infographic
Je onderneming draaiende houden in de tijden van crisis, wat kan ik doen?
Update: Maatregelen rondom het coronavirus
The MindOffice viert eerste decennium
Groepsfoto stijlmeesters en the mindoffice
Het belang van goede foto’s op jouw website (en enkele tips!)
internetbureau en reclamebureau
Samenwerken met een internet- en reclamebureau
stadsstrand
Stadsstrand op tijd voor de zomer
bedrijfssport
Cupwinner Bedrijventoernooi
customer journey
Kijk eens naar jouw klantenreis
brand
Update: Brand in ons pand, wat nu?
logo header
Waarom veranderen A-merken hun logo?
Martijn backend developer
MindOfficer uitgelicht: Martijn Weerheijm
meetbaar content
Hoe meetbaar is jouw content?
videomarketing
De kracht van videomarketing
belang huisstijl
Het belang van een consistente huisstijl
pinterest
Start nu met Pinterest voor je bedrijf!
logo's met een geheime boodschap
Logo’s met een geheime boodschap
wat is webcare
Wat is webcare? En hoe ga jij met reacties op social media om?
infographic maken
Infographics... Laten we het simpel maken!
Dierenartsenpraktijk Oude-Tonge
Een keigoede online marketingstrategie
Maak je website AVG-proof
BELANGRIJK: Maak je website AVG-proof!
Een fantastische start!
Lokaal beter gevonden worden
Lokaal beter gevonden worden in Google
vernieuw je content
Vernieuw je content regelmatig!
metaltop
Metaltop
bundelz
Nationale aandacht voor Bundelz!
de visuele identiteit
De visuele identiteit
reclamemakers
Geen praatjesmakers maar reclamemakers!
pvda
PvdA
clubvers
Club Vers: van concept naar visuele identiteit
hackathon
Dutch Open Hackathon 2015
cruyff foundation cup
Cruyff Foundation Cup
zel
ZEl.nl in de stoel
vlaardingen24
Vlaardingen24 klaar voor de toekomst
zel
ZEL en ELO
Contact
Contact
Neem contact op met The MindOffice

Lees je termen die je niet begrijpt?

Bekijk onze kennisbank
The MindOffice BV
Cincinnati Building
Schiedamsedijk 126
3134 KK Vlaardingen
KvK

78419689

BTW

NL861386541B01

Lees je termen die je niet begrijpt?

Bekijk onze kennisbank

Kom langs bij ons kantoor in Vlaardingen en ontdek de mogelijkheden waarmee je jouw merk op de kaart zet. Neem contact op en plan direct een afspraak.